Kettlebell baby!

image

Ni har ju förstått vid det här laget, att vi movande mamasar här på MiM tycker en hel massa om kettlebells. Jag får ganska ofta frågor om kettlebellandet, och jag ser ofta frågor på facebook och instagram om kettlebells. Så jag tänkte sammanfatta lite av det jag vet om kettlebells. För kettlebells är fan det bästa!

Jag är sugen på att träna, men inte på gym – hur ska jag göra?

Kettlebells baby! Du tränar både styrka och kondition (och pannben) med kettlebells, de tar upp noll plats hemma och kräver även himla liten plats att träna med, så även den trångbodda kan träna med kettlebells. Jag skulle säga att för du plats med en yogamatta på golvet, lär du få plats att kettlebella.

Det är ju inte så billigt direkt att köpa kettlebells, eller?

Rusta baby! Visst, de är inte fullt lika awesome som tävlingskettlebellarna från eleiko som du ofta hittar på gym, men Rustas kettlebells är jävlar i mig awesome ska ni veta. Asbra priser, klädda i vinyl så de inte donkar så högt i golvet när man sätter ned dem och så har de glada färger. De finns från 4 till 20 kilo, så när du vuxit bort från tjugan får du köpa dyrare, men för mig är det inte aktuellt än på ett tag.

Hur många behöver man egentligen?

Kettlebells stiger med 4 kilo per klocka – jag har 8, 12, 16 och 20 hemma. Men hur många du behöver, det är väl ganska individuellt. Jag hade bara en åtta ganska länge och kompletterade med en tolva i våras. Jag fick tjugan när jag fyllde år och sexton i julklapp. Åttan använder jag när jag övar teknik nu och till uppvärmning. När jag började med åtta tyckte jag den var svintung, nu är den nästan som en fjäder som jag hållt på att langa rakt över huvudet i en sving när jag tog i lite för mkt.

Hur gör jag då?

Jag tycker att det allra allra bästa är att gå en workshop eller en kurs om man har möjlighet. Eller boka en timme eller två med en kettlebellutbildad PT för att gå igenom grunderna. Det är inte särskilt svårt, men det är en del teknik att ha koll på. Det finns även massor av videos på you tube, både med steg för steg instruktioner och hela program, men nackdelen med you tube är ju att du inte har någon där att korrigera dig.

Hur bygger du upp ett pass då?

Jag använder mig av de grundövningar som jag nött tekniken på med PT-Elin: svingar, enarmssvingar, clean & jerk, snatchar, turkish getups och så kastar jag kanske in lite benböj, marklyft, rodd,  thrusters, varför inte ett gäng burpees for good measure?… Jag väljer ut några, eller alla, och så kanske jag gör en pyramid eller en tabata eller en OTM. Ibland svingar jag bara, som när jag testade hur många svingar jag pallade på 10 minuter (200 stycken i början av oktober), ibland så ger jag mig fan på att göra 100 stycken av några olika övningar (svingar, clean & jerk, snatchar) – tja, bara fantasin sätter mina gränser egentligen I guess.

Jag ÄLSKAR att träna med kettlebells och jag ÄLSKAR att ha ett gäng hemma för det har tagit min hemmaträning till en helt ny nivå, inget som behöver räddas när andan faller på eller tiden infinner sig, bara att byta om och köra. Eller byta om och byta om, en av de stora fördelarna med att träna hemma är ju att det funkar att göra i underkläderna, av med kläderna, på med en sport-bh (vilket jag ofta har ändå eftersom jag tydligen inte har några rimliga vanliga tutthållare längre) och kör bara kör.

Kettlebell baby! It’s AWESOME!

image

image

||||| Like It 3 Gilla |||||

Katarina

Katarina fick sitt tredje barn i september 2013 och fick höra av en vikarierande barnmorska på MVC att hennes magmuskler nog gett upp vid det här laget, men efter ihärdig rehabträning så hittade hon de där magmusklerna (de hade inte gett upp helt, faktiskt). I augusti 2015 sprang Katta Tough Viking tillsammans med Märta - FUCK YEAH! Hon är en tatuerad statstjänsteman vars mål just nu är att klara en pull-up innan 40 (som hon fyller i december 2016).

4 Comments

  1. Jepp, I do to love kettlebells! Ska spana in Rusta, tack för tips.

    En fråga: vad betyder OTM?

    Tack för häääärlig inspo! Ni har verkligen – VERKLIGEN – bidragit till att jag har börjat träna 🙂

  2. Först och främst: åh! Tack snälla för de fina orden ❤

    OTM betyder on the minute, och då ska man exempelvis hinna med 20 svingar på en minut, och resten av minuten får du villa, sedan likadant nästa minut. Jag brukar göra OTM i typ tio minuter, men man kan köra hur länge man vill… Tjugo, trettio… Svettas av bara tanken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *