Första utmaningen: planka genom november

Nu ska ni få höra här: det finns en planka för alla, även för oss med diastas! Vi får bara ändra vinkel lite och göra den på sidan istället, fick jag veta när jag läste  det här inlägget i Trend o träningMed den här nya informationen tänker  jag så här, att vi sidoplankar oss igenom november! En höstutmaning helt enkelt! Hurra? Hurra! För att citera Mirijam i mailkonversation om plankutmaning igår: DET ÄR ALDRIG FÖR TIDIGT!!!!

Så. Jag har googlat mig runt lite (eller gågglat som min chef säger) och tittat på olika varianter av plankutmaningar och tycker att den allra, allra mest sympatiska är den här som Sofy drog igång för snart ett år sedan: plankan i procent – svagast vinner. Alltså: vi sidoplankar utav bara hillvidde under hela november, så mycket vi orkar, tillsammans fast ändå inte. Vi klockar oss själva och räknar ut hur många procent bättre vi har blivit under månaden, på båda sidor så klart. Vi showar och glammar och står i och får sjukt stark bål under tiden. Vem vinner? Alla som stärker sin bål skulle jag säga. Vem förlorar? De som inte är med i utmaningen så klart. Så? Who’s in?

Skriv en kommentar här. Nästa fredag, alltså den första november, publicerar jag ett inlägg med namn och eventuell blogglänk till alla som är med. Det är i kommentarerna till det inlägget som vi kör showet och glammet och peppet och pratet sedan.

Osäker på hur du gör sidoplanka? Här finns en jättebra instruktion som visar tre olika svårighetsgrader. Välj vilken som passar  dig bäst. Jag lär ju inte stå på en hand om en säger. Känner mig inte riktigt redo att dö för konsten än.

||||| Like It 8 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

44 Comments

  1. Heja! Och jag tycker det är oerhört sympatiskt och härligt med bloggsystrar som inte kapar utmaningar rakt av och ba “kolla vad jag kom på” utan ger länkkärlek till ursprung. Sen såklart att det funnits plankan utmaningar på många sätt, men kände själv att min var lite innovativ! 🙂

    Planka på, jag hänger nog med med min preggomage!

    • Din var absolut mer innovativ – klart man vill ha koll på procenten! Och klart du ska ha länkkärlek för det. Fantastiskt fyndigt och bra påkommet av dig, tycker jag 🙂

      Ja hänge med med preggomagen. Hurra!

  2. JAG ÄR SÅ JÄVLA PÅ!!! Jag har säkert också det däringa diadtaschmasgrunkefjunket. Typ ett dike i magen? Ett lodrätt dike, om jag står upp alltså.

  3. Är man självskriven om man liksom är med och driver den här bloggen eller ska man ändå kommentera? Anyway: I’m in!

  4. Jag vill vara med!!! Har nog en släng av diastas så detta är ju toppen! Lägger in i kalendern eftersom jag inte räknar med att amningshjärnan kommer ihåg det här om en vecka. :-

    • Ja vad kul! Min hjärna är nog alltid inställd på amning, oavsett vad resten av kroppen håller på med 🙂

  5. Jag är lätt på! Precis den typ av utmaning jag behöver. Och inte får panik över innan jag ens har startat. Kul!

    • Åh vad kul att du känner så! Jag har försökt massa utmaningar innan, men tappar alltid på att de ofta går ut på att något ska göras varje dag enligt ett schema. Missar man en dag är hela utmaningen paj. Så blir det ju inte här, tänker jag 🙂

  6. Jag vill vara med ✋ efter tre barn = tre kejsarsnitt och med en amningshjärna som mycket hellre sitter i soffan, äter godis/chips/mat i mängder, än tränar behöver jag bli motiverad

    • Ja försök! Och som sagt: bara för att man missar några dagar betyder ju inte det att allt är kört för det!

  7. Jag vill också vara med och planka! Den här bloggen är ett galet bra initiativ! Har inte blivit så mycket träning ÄN för min del, men Move it Mama har i alla fall fått mig att börja fundera på att sätta lite fart på de där magmusklerna man hade förr (läs: för 10 månader sedan..). Nu kör vi!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *