Fotgympa!

Förutom att jag hatar fötter så har jag enorma komplex över mina egna, så det här blir lite av ett terapi-inlägg för mig. I alla fall. Som jag har nämnt några gånger så har jag kört en del fotgymnastik nu. Eller fot/hälsena/vad-övningar om vi ska vara petiga, men för enkelhetens skull kallar jag det enkom för fotövningar. Vad jag inte har fattat innan jag började med det här är hur dåligt mina fötter har mått. Alltså jag har ju känt att jag har haft mycket värk, särskilt i vilande läge, men det var inte förrän värken försvann som jag insåg HUR ont jag haft. Nu försöker jag göra fotgympa varje dag helt enligt devisen “ge dig en present om dagen”. För det är jäkligt gött ska jag få lov att tala om, och det är ganska lätt att få in. Det kräver inte så himla mycket egentligen och många gånger har jag bara gjort sittövningarna på kvällen i sängen.

Hur som helst. Några av er har undrat vad jag gör, och jag är ju inte den som är den – utan jag är den som trotsar fotkomplex och fobier och fotograferar mina fötter bara för er skull! Några övningar har jag fått, några har jag googlat mig till, några kommer från barfotalöparforum, de allra flesta finns lite överallt. Ganska basic övningar alltså. Ibland gör jag alla övningar, ibland väljer jag ut några, ibland spretar jag på sin höjd med tårna innan jag somnar. Från början gjorde jag tio repetitioner, nu gör jag tjugo eller så många jag orkar plus fem till beroende på dagsform och tid. Okej? Håll i hatten, här kommer övningarna!

Stående:
img_7246.jpg

Jag brukar börja med stående övningar, men vet inte om det spelar roll egentligen. Inleder med att växelvis böja upp fötterna på tå cirka 20 gånger till tonerna av mina knakande leder. Färdig? Skaka loss!

img_7242.jpgimg_7243.jpg
Efter det rullar jag från häl till högt på tå, långsamt några gånger. Och skakar loss. Ja ni fattar ju att jag kommer skaka loss efter varje övning nu va? Bra.

img_7241.jpgimg_7239.jpgimg_7244.jpg

Jag går hundra steg på på tå med fötterna framåt, utåt och inåt. Femtio steg fram och femtio steg bak per vinkel. Trehundra steg totalt alltså. Sedan går jag tjugofem steg på hälarna jättefort i en ställning som gör att det ser ut som jag skitit på mig, för det är faktiskt JÄTTESVÅRT att gå på hälarna. Missade att ta bild på det dock. “Missade”.

  • Andra ståövningar jag gör som inte kom med på bild: plocka en kula med vänster fot och lägga den framför höger, ta kulan med höger och lägga den framför vänster. Upprepa. Stå med tårna längst ner på kanten av en kökshandduk och dra ihop den genom att knipa med tårna, tills hela handduken är en liten korv under foten. Byt fot. Upprepa några gånger. Tåhävningar: stå längst ut med tårna på en tjock och stabil bok (tänk bibel), så att hälen kan dippa. Häv upp och ner. Ta stöd med handen om det behövs (det gör det för mig). Den här ska jag lägga in tyngder på när jag blir starkare, tänker jag mig.

Sittande:

img_7209.jpgimg_7210.jpgNär jag har stått upp, sätter jag mig och snurrar fötterna runt åt vänster och sedan åt höger. Vad som inte syns här är att jag sträcker ut fötterna samtidigt. Det är alltså inte avslappnade fötter som vispar runt lite, utan utsträckta som virvlar så att det knakar (vilket det gör oavsett på mig pga gamla leder eller något).
img_7203.jpgKniiiiiiip! Så hårt jag kan i fem sekunder. Slappna av. Upprepa.

 

img_7204.jpgSpreeeeeet! Så hårt jag kan i fem sekunder. Slappna av. Upprepa. Här kör jag ofta några snabba knip och spret växelvis bara för att det är gött!

 

img_7205.jpgSträäääääck ut! Så långt jag kan i fem sekunder. Slappna av. Upprepa.

 

img_7206.jpgBöj bak! Så mycket jag kan i fem sekunder. Slappna av. Upprepa. Sträck och böj växelvis några gånger för det götta i det och skaka loss! Färdig!

 

 

||||| Like It 8 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

9 Comments

  1. Har tänkt att mina fötter behöver kärlek ett tag nu, tack för tipsen! Jag står och går på hårda golv hela dagarna och fötterna är supertrötta (värk-trötta) när jag får åka hem från jobbet. Ett av mina sommarmål är att ta hand om mina fötter bättre, så de här övningstipsen kom som ett brev på posten.

  2. Jag brukar också köra “knip-övningen” 😉 Då har jag en handduk som jag försöker samla ihop med fötterna 🙂

  3. Tack! Tusen miljoner tack för det här inlägget! Nu ska jag också träna upp mina fötter.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *