Hej då mammamage-appen – hej saker jag tycker om

Kanske inte ett definitivt hej då mammamage-appen, men i alla fall början på ett långsamt farväl. Jag är nämligen inte alls kompatibel med upplägget* den har. Jag övar mina magmuskler flera gånger varje dag, men jag minns ju inte appen varje gång och min telefon är varken tillgänglig eller fulladdad alla gånger jag får tillfälle att ägna mig åt kroppen. Så jag gör massor som aldrig dokumenteras, vilket gör att jag inte kommer vidare i  appens nivåer, vilket i sin tur gör att jag känner mig dålig och lat. Fast jag inte är det. Så nu tänker jag bara sno någon övning därifrån ibland och om jag någonsin tar mig från nivå fem till slutet – ja, då får det ses som en bonus här i livet.

Detta betyder inte att jag har slutat med att bygga upp min inre magmuskulatur. Nej nej. Jag kör på med min nya favorit balansplattan istället. Hur jag har kunnat leva så länge utan en sådan är ett mysterium, för den är ju magsik! Jag älskar den! Den är lagom utmanande för att jag ska behålla fokus. Den tränar min mammamage, min rygg, mina fotleder, mina knän, mina lår och mitt tålamod. Den är JÄTTEROLIG! Plus! Den var asbillig (hos TGR) och går att klämma in till osynlighet bredvid soffan. Som sagt: magisk.

Balansövningarna matchar jag med lättare hantelövningar, rappa promenader och inställningen “jag gör bara det jag tycker är kul nu”. Jag tycker nämligen inte att träning i sig är tillräckligt roligt än (det kommer ju med vanan), för att jag ska göra det om det blir en tråkig nytta. Så plattan, hantlarna och sjukt snabba (nåja) promenader är vad jag tänker syssla med. Och en och annan övning från mammamage-appen, när andan faller på. Med tiden blir balansövningarna svårare, hantlarna blir tyngre kettlebells och promenaderna förvandlas till löparrundor om allt går som jag vill. Det gör det troligen inte, men en trött mamma kan väl få drömma?

Första promenaden i träningskläder efter graviditeten. Känns lite som en milstolpe va?

*Mammamage-appen, för er som inte testat, har sju olika nivåer. På varje nivå finns ett pass med fyra olika övningar och passen måste göras tio gånger innan du kommer till ett test, som du behöver klara för att komma till nästa nivå. Ett pass ska helst innehålla alla övningar, men du kan “komma undan” med bara en. Det måste gå en viss tid mellan passen för att de ska räknas. Du kan alltså inte köra tre pass på raken för att komma närmre nästa nivå. Jag fattar ju upplägget och tanken bakom, men det här funkar inte för mig alls.

 

||||| Like It 5 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

8 Comments

  1. Inte heller helt kompis med mamma-mage. Balansplatta sa du… Vad gör du för övningar på/med den?

    • Jag började med att stå på två ben och hitta balansen samtidigt som jag tippade kontrollerat. “Kontrollerat”… Nu försöker jag stå på ett ben och skriva alfabetet med det andra i luften! Längre fram ska jag försöka hitta sittande balans med raka ben i minst två minuter. Tänker också att när jag blivit ännu mer stabil, så kan jag köra lite hantlar när jag står där. Fast kanske inte på ett ben då!

      • My gawd!!! Låter ju sjukt avancerat, på ett ben, å alfabetet! Okej, nu har jag en målbild.

  2. Du är helt och hållet jättegrym. Och jag håller med, appen har ett ganska oflexibelt upplägg. Tyvärr.

  3. Bra, då behöver jag inte ens fundera på om jag ska ladda ner appen snart 6år efter min sista förlossning.

    Magen får sig en rejäl genomkörare med de flesta aktiviteter, men jag är ändå lite rädd att jag inte gör rätt trots PT och bra träningspass plus vana..

  4. Som fysioterapeut nischad inom kvinnohälsa kan jag rekommendera appen TÄT för bäckenbottenträning separat, i mitt tyckte behöver dessa muskler mycket mer separat träning länge, länge (myyyycket mer än vad de flesta pallar med mammamage…). Tät är också precis så flexibel som du efterfrågar. Den ger inte några träningstips för mage/rygg, men det låter det ju som att du har koll på ändå.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *