Träna “på riktigt” – hur gör man ejentlien?

Nej men hörrni, jag känner att jag har tappat träningskonceptet lite här. Alltså jag går på mina promenader, gör mina knip några gånger om dagen och försöker komma ihåg att då och då träna mina fötter. Men det här med att träna pass? Jag trodde att det skulle bli det enklaste i världen under föräldraledigheten, med all tid som erbjuds. FNISS! Så lite man minns va? Tid finns inte alls och det är således näst intill omöjligt att få till det där passet som jag suktar efter! Dels för att Karl behöver mig så klart, dels för att jag har så sjukt svårt att släppa det jag håller på med (tyvärr oftast mobilen – dock inte alltid ovettigt mobilsurf, men ändå) och dels för att jag känner att det är en oöverstiglig puckel att ens komma på hur man gör när man plockar ihop ett pass hemma. Jag kommer liksom inte ens dit Märta började vägra igår. Till “jag gör det ändå”. Jag stannar på “hur gör jag” och en rad svordomar istället. Och jag VILL så gärna träna så att jag svettas.

Anyhoodles. Efter att ha funderat över denna gåta i dagarna tre (eller sju) satte jag i alla fall ihop ett litet mammavänligt pass hemma igår. Det gick långsamt, det var förvirrat och framförallt fick jag hjälp (stjälp) av Isak – men jag gjorde mina övningar lite halvhyfsat. Övningarna i mammamage-appen börjar ju leverera lite utmaning efter steg fyra så jag tog tre övningar från den, fortsatte med tre hantelövningar (tvåkilos, tungt nog kan jag tillägga) och avslutade med fem minuter på balansplatta. Cirklade detta tre gånger. Har en vag, men ack så härlig antydan till träningsvärk idag, men saknar fortfarande känslan av att svettas. I en källare. Med lindade händer. Åh ur led är tiden – kommer jag någonsin komma över att boxningen tog slut? Tveksamt.

Vad jag behöver lära mig är i alla fall att “bara göra”. Släppa saker, resa mig upp och träna skiten ur morgondagen. Den här dagen kommer jag dock ägna åt att känna på träningsvärken. Hur gör ni för att träna? Det här med att skriva in det i kalendern ska vara bra har jag hört…

||||| Like It 4 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

5 Comments

  1. Kalender funkar inte alls för mig när det gäller träning, har jag märkt. Då är det som att jag blir obstinat och ba: DU BESTÄMMER INTE ÖVER MIG. För mig har det absolut bästa varit att ha ett gäng hemmapass på lut och göra när tiden bjuds. Det är fan skitsvårt med en bebis dock. Men det där utegymmet ni har? Kan du inte lura ut Elin dit för ett PT-pass?

    • Jag är lite likadan. INGEN – inte ens jag själv – ska hålla på och tala om för mig vad jag ska göra!

      Ja. Få ut Elin känns som det enda rimliga!

  2. Bra jobbat utifrån förutsättningarna.

    Jag började efter ca 8-10 veckor med Friskis och Svettis klassiska gympapass i hallen närmast hemma en gång i veckan. Ammade/matade precis före och efter samt varken sprang eller hoppade.

    Bra för min nackspärrsnacke (svag core) och för mitt psyke. Egentid med en go granne!

    Men fasen vad svårt det är vissa dagar. Idag kommer det bli svårt. Kommer med löjliga argument. Men när barnen ser på tv eller leker ikväll kör jag två 7 minute workout! Det är svettigt, tungt och precis lagom! Får springa en annan dag!

    • Åh! Jag älskar Friskis! Tyvärr finns inget där jag bor och inget “på vägen” så att säga. Är sämst på att ta omvägar för att träna. Hoppas du fick dina sju minuter igår 🙂

      • Jag tog 7 två gånger och kände mig som en actionfilmshjälte.

        Gött som fasen.

        Friskis är bra om ledaren har bra musiksmak och taktkänsla… 🙂

        (Nu ska jag bara få rätt på inkontinensproblemen också… Jumping jacks och löpning på stället med höga knän är flodvågsframkallande.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *