Aprilsummering och majfundering

Så gick en månad till. Snart. Det är faktiskt bara den 27:e idag, men imorgon åker vi till Branäs och där finns det oftast bara full täckning om man står på jordkällartaket och sträcker mobilen långt upp till höger, i riktning mot berget. Ergo: summeringen kommer nu. Mina aprilmål och hur de gick:

  • fixa de fyra första stegen i MammaMage – ett i veckan, det är väl rimligt ändå?
    • NIX! Jag är på steg tre. I början av steg tre. Det har liksom inte hjälpt att ha haft minst en mjölkstockning med feber per vecka här. Kanske hinner jag färdigt med tredje steget innan 1 maj, men ta mig igenom fyran också? Nej det tror jag faktiskt inte.
  • göra fotgymnastik som en förberedelse för senvårens barfotalöpning, minst tre gånger i veckan
    • CHECK! Fast snarare lite varje dag, än tre längre pass i veckan.
  • lyckas gå tre kilometer med barnvagn och inte behöva sova resten av kvällen efter.
    • CHECK! Kan gå fem kilometer om jag vill och säkert två till utöver det.
  • läsa mycket utomhus
    • NIX! Ärligt talat. Vem får för sig att den ska läsa mycket utomhus i april? APRIL?! Nej, den här flyttar vi över till maj tycker jag.

Från en av de tidigare dagarna i april, när jag var utan mjölkstockning och solen sken.

Maj har jag inte funderat så mycket på. Jag kom av mig lite av feber och snöblandat regn tror jag, men jag tänker mig ändå att jag kommer lyckas med det här:

  • minst tre promenader om minst tre kilometer per vecka. Jag har alldeles för lätt att fastna i soffan fram till förskolehämtningen och ärligt talat blir jag jäkligt seg av det.
  • fortsatt fotgympa tre gånger per vecka
  • LÄSA MYCKET UTOMHUS FÖR I HELVETE
  • resten av stegen av mammamage – nu får det fan bli lite fart på återhämtningen så att jag kan börja lättjogga i juni
  • kan jag få in två pt-tillfällen med Elin? Jag låter det vara en cliffhanger!

Någon annan som gravid-/förlossningsåterhämtar sig? Berätta gärna hur det går i kommentarerna! Och har du tips för vidare kroppsaktivering: do tell.

||||| Like It 1 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

7 Comments

  1. Åh, kan du inte berätta lite om fotgymnastiken? Vad gör du för övningar där? Även om jag inte är löpare så är jag barfotatränare och tänker att fötterna är en svag punkt… men liksom hela grunden. Så behöver lite tips!

    • MÅNGA tåhävningar blir det! Och lite balansgång i lekparken eller balans på ett ben hemma när jag borstar tänder. När jag är ute och går, går jag kortare sträcker på tå och på hälarna. På kvällarna böjer jag fötterna så mycket uppåt och neråt jag kan när jag ammar (håller korta stunder, slappnar av, böjer foten på andra hållet etc) och så försöker jag hitta finmotoriken genom att dra grejer med fötterna. Här finns några övningar som påminner om de jag gör:
      http://iform.se/traning/styrketraning/fotskador-trana-dina-fotter

  2. Jag gör! Gravidåterhämtar mig alltså. Planerar att springa lopp nästa sommar och kör nu med mammamage-appen (skönt med eget kontor där jag kan lägga mig på golvet – folk kan se in genom en glasdörr men det skiter jag i!) och går långtsomfan på kvällarna eftersom bebis aldrig somnar.

    • Jag kanske kan få in en kvällspromme istället för den som aldrig blir av på förmiddagen? Jag vill också springa lopp! När en fånig dröm om att fixa Tjurruset i höst, men har ju aldrig fixat att springa en mil innan och tror knappast att jag gör det ett halvår efter att jag fött barn heller.

      • Hörrudu! Jag har heller aldrig klarat att springa en mil och tö ler ändå anmäla mig till tjurruset. Distans schmistans! (For the record springer jag max 5 km)

  3. Kan jag inte svara på din kommentar? Måste jag skapa en ny?

    I all fall. Hemligheten bakom mina promenader är ljudbok. VILL ut och gå pga detta.

  4. Alltså längtar helt sjukt mycket till juni av ren nyfikenhet på din kommande barfotalöpning! Läste om det för första gången min första löparsäsong (för nio år sen snart…) men tänkte förstås att det inte var för mig. Men om det är för dig är det kanske för mig med? Som omväxling i alla fall? Så spännande!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *