Jag gör det ändå

imag1244_1_sophia.jpg

Jag gör det ändå – ett mantra vi fick lära oss i Linna Johanssons träningsskola back in the day (ack, den finns inte kvar online, tyvärr, annars hade jag länkat) och ett nog så viktigt mantra för mig just nu. Just nu, när jag inte känner träningspeppen helt och hållet. Jag tror det i grund och botten handlar om mitt maglås, när jag insåg att jag måste hålla lite mer koll på det blev det plötsligt så himla JOBBIGT att träna. Inte jobbigt för kroppen, för när jag kopplar på magen så orkar jag faktiskt mer, jag blir fysiskt starkare – men mentalt hörrni, MENTALT så är det jättekämpigt! Att inför varje böj tänka: åkej, maglås på, böj, håll maglåset, upp, håll maglåset, upp, klar. Och sedan samma sak varje böj. Jag blir ju helt trött i huvudet. Mina 5×5 pausböj med tom stång som jag kör just nu som terapiträning (skulle gjort det i två veckor, men tydligen var jag väldigt lat i just de två veckorna, så jag tar väl det i två veckor till när jag faktiskt går till gymmet och inte bara funderar på det) känns som de tar trehundra år att genomföra. Och jag som älskade benböj tidigare. Nu älskar jag bänkpress i stället – trots att jag är så kort att jag inte når ned i backen med fötterna och får höja upp golvet med viktskivor – bring the floor to you, som yogainstruktörer säger.

Men, jag gör det ändå. Kopplar på magen, och böjer och tränar trots opepp alltså. Och det är ändå rätt gött, att jag faktiskt gör det ändå, för då vet jag att jag kommer ta mig förbi denna opeppiga period utan att ha hamnat i soffan prick hela tiden av den, och det får man ju säga är en vinst i sig. Faktiskt. För jag vet, att låter jag min inre soffmysare ta över, så blir klivet tillbaka till träning så himla stort och jobbigt – så bäst att bara göra det ändå. Och efter, när jag gjort det ändå – jävlar i min lilla låda vad bra det känns då.

 

||||| Like It 10 Gilla |||||

Katarina

Katarina fick sitt tredje barn i september 2013 och fick höra av en vikarierande barnmorska på MVC att hennes magmuskler nog gett upp vid det här laget, men efter ihärdig rehabträning så hittade hon de där magmusklerna (de hade inte gett upp helt, faktiskt). I augusti 2015 sprang Katta Tough Viking tillsammans med Märta - FUCK YEAH! Hon är en tatuerad statstjänsteman vars mål just nu är att klara en pull-up innan 40 (som hon fyller i december 2016).

2 Comments

  1. Åh nej, finns inte träningsskolan kvar på nätet längre?! Jag som hade tänkt att belöna mig med att läsa den nu, efter många månader av att ha gjort det ändå.

    Buhu!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *