Mitt träningsMENSter

img_20160315_152549.jpg

Skulle precis skriva ett inlägg om hur tyst det ekar här inne, men så såg jag att bästa Sofia uppdaterat med sin förlossning.

Som alltid när jag inte skriver så mycket så innebär det att det inte hänt så himla mycket ballt med träningen. Den här veckan försvann med en inledande magsjuka och sedan med en viss överkonsumtion av allt vilket inneburit att jag nästan inte orkat röra mig mig mer än fram och tillbaka mellan soffan och kaffebryggaren. Men det är ju inte heller helt tokigt, att ligga på soffan och läsa böcker.

Tja, jag har nog varit lite opepp och känt mig kass på träning igen. Sist jag kände så undrade min PT vart i min menscykel jag befann mig, och då var jag mitt i mensen. Så även denna vecka – jag tycker vi kan ana ett mönster va? Eller ska vi kalla det för ett MENSter? Det får mig att fundera – påverkar er mens er träning? Märker ni av den alls? Känner ni er starkare? Svagare? Blir ni opepp eller skitpepp? Jag tycker jag kan vara Pippistark under min första mensdag, och sedan är jag mest ett opeppat vrak.

Och bryggan på bilden då? Vad har den med saken att göra? Jo men vad tusan, jag fick lite feel i gymmet förra veckan och tänkte: undrar om jag kan gå upp i brygga nu? Sist jag testade (typ för ett år sedan) kunde jag inte alls, men nu kunde jag banne mig. Undrar när jag lärde mig det egentligen?

||||| Like It 4 Gilla |||||

Katarina

Katarina fick sitt tredje barn i september 2013 och fick höra av en vikarierande barnmorska på MVC att hennes magmuskler nog gett upp vid det här laget, men efter ihärdig rehabträning så hittade hon de där magmusklerna (de hade inte gett upp helt, faktiskt). I augusti 2015 sprang Katta Tough Viking tillsammans med Märta - FUCK YEAH! Hon är en tatuerad statstjänsteman vars mål just nu är att klara en pull-up innan 40 (som hon fyller i december 2016).

4 Comments

  1. Märkt jätteskillnad på hur kroppen funkar beroende på var i menscykeln jag är efter att jag fick mitt andra barn. Å andra sidan tränade jag ingenting innan hon föddes heller. Mellan ägglossning och mens är jag sämst på allt, men mår bra av att röra på mig. Resultatet suger då, men välbefinnandet ökar om jag tränar. Från första mensdagen vänder allt och jag blir en supermänniska. Nästan iaf… Loggar sånt här sen några månader och ser ett tydligt mönster både i humör, ork och motivation.

  2. Har tränat styrketräning i snart 13 år och har faktiskt inte ens tänkt på det här med hur ens menscykel kan inverka på ens träning. Personligen märker jag ingen större skillnad mer än om jag har riktiga menskramper, då undviker jag att träna och lägger mig i stället i sängen med choklad och varm vetekudde <3

  3. Har inget att skriva ang. mens men måste ändå kommentera pga bryggan – ÅSM!!! Jag fattar inte hur jag någonsin ska kunna komma upp i en brygga, mina axlar/armar vägrar. 😐

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *