Terapiträning

imag0765_1.jpg

Igår PT:ade jag med Elin. Vi filade lite på bänkteknik och så nämnde jag att jag har lite ont i min rygg.

Hur har du det med maglåset, undrade hon?

Jo, tackar som frågar, bara bra, svarade jag.

Sedan bad hon mig visa en frontböj och, he he he, det visade sig att jag slappar ganska mycket när det kommer till mitt maglås. Och med “slappar” menar jag att jag slarvar rätt mycket med att koppla på det. Och med “rätt mycket” menar jag att jag skiter i det. Jättekonstigt. Jag är ju jättemedveten om att jag ska koppla på magen, men ändå glömmer jag tydligen att göra det nu.

Så nu ska jag köra ett par terapiveckor, dels med balansövningar i min vardag för att hitta tillbaka till låset, dels genom pausböj med tom stång för att utmana mig själv eftersom jag inte nyttjar hela min ROM när jag böjer (som jag skrev om här) och för att bli starkare, och dels med massa sköna enarmsbryggor på grund av bra överlag för min kropp och skulderbladen och för att främja bryggandet vid bänkandet. Och låt mig säga er en sak, att pausböja med tom stång, det är väldigt mycket jobbigare än vad jag hade kunnat ana. Jädrar i min lilla låda som jag svettades och pustade efter fem ynkans böj.

Ser fram emot detta terapiande faktiskt. Mixing it up liksom, det är kul!  Jag började på en gång genom att gå upp i brygga över arkiveringen idag – så kan det vara när man gillar papper.

Happy friday!

||||| Like It 4 Gilla |||||

Katarina

Katarina fick sitt tredje barn i september 2013 och fick höra av en vikarierande barnmorska på MVC att hennes magmuskler nog gett upp vid det här laget, men efter ihärdig rehabträning så hittade hon de där magmusklerna (de hade inte gett upp helt, faktiskt). I augusti 2015 sprang Katta Tough Viking tillsammans med Märta - FUCK YEAH! Hon är en tatuerad statstjänsteman vars mål just nu är att klara en pull-up innan 40 (som hon fyller i december 2016).

2 Comments

  1. Hej! Tänkte faktiskt på det förut när jag läste bloggen, -undrar hur det funkar för andra mammor att lyfta tungt? Jag gillar också att lyfta men min mage hänger liksom inte med när det blir för tungt, trots träning med sjukgymnast mm. Hoppas det bättrar sig för oss alla med detta bekymmer!

    • Ja, jag brukar vara noga med att koppla på maglåset, men har uppenbarligen blivit bekväm. Jag har egentligen inte svårt att göra det, men måste uppenbarligen fokusera på det och inte ta det för givet. Urgh, så pass trist grej ändå – tänk om det bara kunde hänga med liksom.

      Heja oss!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *