Framtiden – är det där vi kör barfotalöpning eller?

Den där foglossningen som har varit ganska anonym under större delen av graviditeten slog till med full kraft häromveckan, så nu ligger jag sedan onsdagen den 16 februari med full sjukskrivning på soffan. En gång, för sisodär en månad sedan, tänkte jag att jag skulle ägna de där två semesterveckorna, jag tog ut innan beräknad förlossning, åt att göra gravidyoga. Nu kan jag bara skratta hest åt det naiva påhittet. Här blir det ingen yoga gjord, det är ett som är säkert. Min höfter har fullt upp med att försöka slita sig från övriga kroppen som det är.

Nej istället för yoga ägnar jag mig rätt mycket åt att tänka på framtiden just nu och åt vad jag vill träna EJENTLIEN när jag är hel igen. Har redan gått igenom processen “jag suger på allt” och vreden i folk som tjatar om “jämför dig bara med dig själv” (låt mig få ha mina dåliga dagar ifred) till att en stund inte kunna komma på någonting, för allt är ändå tråkigt om jag inte får boxas med Åsa, till att nu ändå känna mig lite pepp på framtidsträningen ändå.

Det blir så klart till att “knipa med området kring anus” rätt många veckor först, men sedan funderar jag faktiskt på att – I shit you not – börja med barfotalöpning. Efter ett samtal med en vän häromdagen insåg jag att det kanske är då löpning blir roligt. Hon hatar nämligen också att springa i stötdämpande skor, men älskar att barfotalöpa som en unge i skogen. Observera att jag INTE är typen som tror att det finns något generellt att säga om löpskor (att barfotaskor är bättre för precis alla eller tvärtom). Jag är typen som tänker att det där är helt individuellt. Jag är även typen som aldrig skulle köpa typen av barfotaskor med tår, pga fotfobi sedan många år tillbaka.

Anyhoodles. Helst av allt vill jag ju bara bli asstark, lyfta skittunga grejer och ägna mig åt crossfit (om jag inte får boxas för Åsa vill säga), men alltså… tillgången på både egna muskler som utvecklas och närbelägen crossfitbox som jag har råd att träna på är inte särskilt hög. Däremot har jag fått reda på att det finns en till person i Stockholm som kör små boxningsgrupper. Och även om den personen inte är Åsa (ja, jag är lite deppig över att vår träning med henne är över), så kan det ju bli bra ändå. Kanske. Vi får se.

Men barfotalöpning hörrni – är det någon som kör på det på grund av att alla annan löpning är skittråkig? Dela med er av er eufori i sådana fall!

Jojomen. Två veckor kvar till beräknad förlossning prick idag!

 

||||| Like It 7 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

7 Comments

    • Har jag glömt att berätta? Jag ska bli inkännande hippie efter förlossningen. Rökelse, rawfood och barfota året runt. Må så vara att rökelse ger mig migrän, rawfood sabbar magen och fotfobin är ginormous. Med rätt inställning osv 😁

  1. HEJ,

    Jag startade om som löpare 2013 och då började jag också springa i skor utan lutning, 0 drop. Har två olika par skor, ett par för mig hard core – Vivobarefoot 8http://www.vivobarefoot.com/se/womens/stealth-ii-dam). Och två par Merrell Bare Access (ett par gula och ett par turkos i en storlek mindre). http://www.addnature.com/merrell-ws-bare-access-arc-3-blue-high-viz-j06308-450971.html?gclid=COTO5pjLg8sCFYF5cgodJCkLwA&_cid=21_1_-1_9_2002_450971_58075059774_pla&ef_id=VNIcpwAABXZ-1wVE:20160219101059:s

    Jag älskar barfotalöpning, för mig känns det som rätt teknik. Jag fick mindre ont i höfterna, post foglossning, av barfotaskor än av mina “vanliga” asics.

    Och nystart i ny typ av sko är alltid bra. Du kan inte köra 5 km direkt i barfotaskor, vaderna ligament och senor måste vänja sig. Och det är lika härligt som att springa barfota i skogen. börja med 300meter.

    Prova dig fram, men Merrell är en bra och snygg nybörjarsko, som är lite dämpad, men ändå platt. Och jag kommer köpa nya till våren! Det finns andra varumärken och typer av sko, men Merrell är den som hittills passat min fot bäst.

    Lycka till!

    • Tusen tack! Detta ska jag återkomma till när det blir dags. Blev också varnad av min vän för att gå ut för hårt. Hon är extremt vältränad och har bra kondis i övrigt men överansträngde sig snabbt på en kort sträcka när hon satte igång. Med min otålighet kommer det bli lite av en utmaning, men om det samtidigt finns ett löpsätt jag kan börja tycka om, får det vara värt det!

      • Ja, har man konditionen så springer man lätt bara på och sedan kan man inte gå på två veckor pg smärtande vader. Jag fick sjukt ont i början. Men öka sakta och variera med annan träning.

        Jag kan ff inte springa längre än 3-4km med de med tunnast sula, om jag springer ofta i dem. Jag får träningsvärk i fötterna och vader. Men det är ju också en vanesak.

        Finns massor med barfota- (@Katta skor utan skillnad i höjd mellan häl och tå och med betydligt mindre dämpning) forum på nätet. Och bra filmer på Youtube också.

        • Hittade ett introduktionsprogram till barfotalöpning som verkar perfekt när jag väl sätter igång. Det inleds med tre veckor av styrketräning för fötterna, innan man väl ger sig ut! Hur har du gjort med storlek på skorna? Har googlat men får dubbla svar. I dämpade skor ska man ju ha en lite större storlek än vanligt, men hur gör man med barfotaskor? Ska de sitta som en smäck eller med lite extra utrymme? Skorna du länkar till är på rea, så jag vill gärna passa på. Särskilt eftersom att jag har en lön kvar innan jag går över helt på föräldrapenning 🙂

          • Hej!
            Kul att du är sugen och gillar skorna!
            jag har 37 i vanliga skor och 38 i Merrell skor, har två par men springer bara i det större. Skon är lite större än vad jag har till vardagds, men är skönt en varm sommardag då fötterna svullnar eller då jag springer. Skon trycks ju liksom ihop när jag springer och då blir det trängre för tårna, alltså var det skönare med en storlek större.

            När du sedan ska knyta skon på foten ska den inte sitta hårt, som en dämpad sko, foten kommer inte skjutas frammåt, skon ska sitta lite mer som en mockasin och foten kunna röra sig fritt i skon men ändå sitta kvar. Jag har ett läge för lopp och ett för vanlig löpning. Det vanliga läget är så pass löst att jag kan sätta på mig skon knuten. Men testa dig fram.

            Låter väldigt klokt med ett träningsprogram för fötterna inför barfota starten. Ska bli väldigt roligt att följa din barfota start när det är dags. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *