Träna som gravid för att kunna träna som förlöst

Förra måndagen var boxningen inställd, så jag bokade in ett morgonpass hos Elin för att reda ut hur jag ska träna denna havande kropp egentligen. Min utgångspunkt är ju redan innan graviditet att jag är överrörlig, har klen bål/taskig kontroll över bäckenmuskulaturen och rätt kass balans. Om man med kass balans menar “välter i vind”. Inget av det här blir bättre av en graviditet. Snarare blir precis allt sämre. De som inte har haft de här problemen tidigare kan ganska så lätt få dem. Och uppföljningen från mödravården är ju sådär. Om man med sådär menar obefintlig.

Jallefall. Jag gick iväg till Elin och Elin känner ju min kropp bättre än jag själv tycks det, så hon lade ihop ett schema utefter mina förutsättningar och nu kör jag på det, helt enkelt. En kvart om dagen, alla dagar i veckan (dock att det bara blev tre dagar förra veckan för att… jag sov för lite och soffan var skön… ehrm). Jag tränar inte för att bli “fit”, utan för att kroppen ska hålla ihop och så att jag ska kunna börja träna “på riktigt” när barnet väl är ute (helst innan 4 mars, för jag vill inte gå två veckor över tiden och föda 4.8 kilo på igångsättning igen tack).

Det bästa av allt var när Elin bara drämde hål på föreställningen om att all träning måste vara svettig, flåsig och hård för att ge något. För så känner jag ju jämt – att rinner inte svetten, så borde jag ha gjort mer. “Men om du tränar en kvart om dagen så blir ju det massor av tid utslaget på hela veckan”. Så klart! Och boxningen på måndagar fortsätter jag med så länge jag orkar.

Är någon annan här gravid just nu förresten?

 

||||| Like It 5 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

10 Comments

  1. Har exakt samma bekymmer efter min graviditet. Tränar nu också för att hålla ihop/bygga upp!

    • Lite småtråkig (tycker jag), men så himla nödvändig träning. Tänk vad lätt det hade varit om man bara fick ett uppkopierat infoblad om detta på efterkollen?

  2. Så sant. Jag kommer följa dig och din graviditet för du verkar så klok men också så mänsklig. Vi är dessutom lika gamla och är det inte för sent för dig så är det inte för sent för mig heller! Rock on!

    • Men vad glad jag blir när du skriver så! Klart det inte är för sent. Även om folk runtomkring ibland kan vara VÄLDIGT övertygade om att de måste påpeka för en att “är det inte dags med ett barn/syskon snart”. Blir fan galen… Rock on 🙂

  3. Är gravid i v 18 med första barnet. Tränar 3 dgr i veckan, jmf med 4-5 tidigare. Har dragit ner på tempo och vikter men oj vad jag älskar att träna. Det är frihet och samtidigt ngt bra :-). Är så glad att jag kan träna. Ok, inte så stor än, men har haft hjälp av en pt med övningar jag kan göra nu och sedan göra göra lättare längre fram. Ger mig energi 🙂

    • Åh, då får vi kanske ungefär samtidigt! Jag ligger två veckor efter dig, men ibland kommer ju förstabarn sent och andrabarn tidigt 🙂

      Skönt att kunna hålla igång! Jag märker att min kropp är rätt påverkad redan, men jag härdar ut så länge jag kan!

  4. Kanske tittar de små ut på samma dag 😉 (så kan vi ju hoppas bara för det att jag inte går över haha)

  5. Vill så gärna vara gravid! Vi prövar men ännu inget resultat. Fick missfall i v 13 i april och efter det väntade vi juni och juli men vi hoppas att september är vår månad!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *