En hemlighet som blir offentlig och några övningar som passar

Så. Under min graviditet med Isak så blev det smärtsamt tydligt hur taskig jag hade varit mot mig själv som inte hade tränat i princip alls åren innan. Kroppen bröts ner, graviditeten var oerhört tung och förlossningen var överjävlig – återhämtningen var seg. Jag lovade mig själv att bygga upp min kropp och att om jag någonsin skulle bli gravid igen – ja då skulle jag sannerligen träna från dag ett i graviditeten.

Well… jag är gravid igen! Men jag har inte tränat sedan dag ett i graviditeten. Jag har inte tränat särskilt mycket alls faktiskt, för det är visst väldigt lätt att glömma exakt hur illa man kan må och exakt hur trött man kan bli i början av en graviditet. Och jag tycker faktiskt att det är helt okej att ge sig hän till soffan och chokladen under de förutsättningarna.

I början klarade jag av lite löpning, raska promenader och någon planka. Sedan fick jag sådan växtvärk i livmodern att jag inte vågade röra mig så mycket mer och efter vecka sju… alltså jag har sovit sexton timmar om dygnet och ändå har det känts som om klockan är fyra på morgonen en vardag under all vaken tid. Och illamåendet! Mon dieu! Har sluppit kräkningar, men har mått så illa att jag har varit övertygad om att jag väntat tvillingar eller fler och skulle tvingas flytta till någon döende nordvärmländsk stad för att ha råd att överleva.

Några dagar in i vecka tolv började boxningen. Jag var övertygad om att jag skulle vara återställd till den började (magiska vecka tolv liksom – efter det ska man ju må skitbra), men det var jag inte. Mådde helt vansinnigt illa (har ju haft dygnet runt-illamående och inte bara morgonillamående). Gick dit ändå! Hade konsulterat med Åsa innan om gravidträning och just boxning är en väldigt bra variant: mycket överkropp, bål och kondition. Vissa övningar får jag skippa, som hopprep, men det mesta går. Och jävlar vad bra jag mådde efter! Kände mig som en helt ny människa och lovade mig själv att träna minst tre gånger i veckan efter det. Men så blev jag förkyld… jättejätteförkyld… och ja.

Nu har jag i alla fall hunnit boxas en gång till och idag var första dagen jag kände mig både pigg och inte så fasligt illamående, så idag har jag kört lite hemmaträning. Ett nybörjarpass i pilates som inte var särskilt jobbigt, men som är skitbra för att få till andning och för att påminnas om maglåset. Det här passet är förmodligen perfekt för dig som vill sätta igång att aktivera magen efter en graviditet (men se till att kolla in eventuell diastas först). Nästa pass var ett ben- och rumppass för gravida, som var mycket jobbigare än jag väntat mig (har ju tappat en hel del av min kondition), och det sista var ett core-pass för gravida. Inte Tough Viking direkt, men ett helt perfekt hemmaträningspass för min gravida kropp!

Pilates

Ben och rumpa

Core

||||| Like It 11 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

17 Comments

  1. asså åååååh grattis! Gud vad mysigt (trots illamående o trötthet) när är det lilla barnet beräknat? Hoppas du kan fortsätta träna genom graviditeten och att allt flyter på fint, återigen, stort grattis 💗💗💗

      • Vår, det är en fin tid att få barn, fick min son i april för två år sen o väntar nr 2 som oxå är beräknad till början av april nästa år, om allt går väl 💗 håller tummarna för oss!

        • Ja våren är bra. Isak var också beräknad till början av mars, men gick två veckor över tiden. Hoppas jag slipper det den här gången. Heja oss 😊

          • Hehe Ivar var planerad 5 maj men kom 1 april, vilket datum att välja liksom…

  2. Men du! Grattis! Vad glad jag blir för din skull! Hoppas illamåendet ger med sig och resten av graviditeten går som en dans.

    • Tack fina du! Det har gått från 24-timmarsillamående till eftermiddag/kvällsillamående så jag tror att det är en långsam vändning på g hära!

  3. Grattis! Kände och tänkte likadant efter min graviditet, nu är jag inte gravid men har iaf börjat träna!

    • Tack! Hurra för att träna! Gudarna ska veta att det inte är så himla lätt att sätta igång alla gånger.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *