Sommarplanen 2015 – löpning jag tycker om

Min sommarplan är att springa believe it or not. Det är den enda typen av träning jag kan se att jag kan få in som rutin mitt i allt resande över Sverige. All annan träning får ses som en bonus.(“All annan träning” – fniss – “eventuell annan träning” är nog närmre sanningen).

Nu är det ju så att min kropp inte är riktigt mottaglig för löpning och därför tycker jag som sagt inte att det är fantastiskt att springa. Jag gör det ändå – för det är lättillgängligt – men jag har ju inte jättekul under tiden. Men! Det finns faktiskt tre löprundor jag tycker om, tro det eller ej. Jag hoppas att jag kommer att få ägna mig åt de här rundorna massor i sommar. I alla fall någon av rundorna, någon gång i veckan, för det är ju faktiskt en hel del som ska hinnas med under semestern, som avslappning till exempel, men ja – ni fattar. Here it goes:

1) Kompisintervaller. Det var så sjukt roligt att burpeejogga med Märta och Katta att jag inte fattar varför vi inte har gjort det fler gånger. Jag hoppas verkligen att vi hinner göra detta minst fem gånger i sommar (och jag kanske till och med hinner köra en sådan runda med Majsan i sommar om vi hinner ses i Skåne – what do you say Majsan?)

2) Springa till sjön. Mina föräldrar bor tre och en halv kilometer från en sjö. Två kilometer av den sträckan ligger längs en outhärdlig landsväg i gassande solsken (kom igen slutet av juli, vi vet att du har solen i dig!), men alltså det är faktiskt positivt att det är så. Lidandet på landsvägen krävs nämligen, för vid rundans slut är man så varm att det fräser när man hoppar i vattnet och det är så ljuvligt. LJUVLIGT!

3) Springa till utegymmet. En kilometer från oss finns en slinga och lite beroende på hur slingan springs dyker ett utegym upp efter ytterligare en eller knappt tre kilometer. Att ta den korta rundan till utegymmet, flexa som en tant där en stund och sedan springa två kilometer hem igen är ta mig fan riktigt trevligt. Igår råkade jag få inbillad feeling och tog den långa rundan i duggregn och visst var det skönt när det var slut, men precis innan utegymmet fick jag PMS-rage över att jag inte orkade hålla ut och panikmessade mitt jogg-hat till Katta, som relaterade. Resten av träningen gick mycket bättre. Gud vad jag älskar att gnälla. Och vad jag älskar att få respons på mitt gnäll. Bästa Katta!

Sommarbubblare: fixa punkteringen på cykeln och lära mig att uppskatta cykling en gång för alla. Tänk så lite vrede jag hade lagt på SL om jag hade kunnat börja cykla till jobbet varje dag? Tänk så förbannad jag hade blivit på alla innerstadsförare under den dryga milen…

Har ni några andra tips på rolig löpning som vi som inte gillar löpning, men gör det ändå, kan ägna oss åt?

||||| Like It 2 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *