Ett litet träningspass från igår (men ni kan ju avsluta på ett bättre sätt än jag om ni testar)

Alla som var på Crossfit Solids pass på Blogger Boot Camp i år fick göra burpee-uppvärmning till Roxanne med the Police. Det vill säga: vi småjoggade på stället och dök ner i en burpee varje gång Sting sjöng “Roxanne”.  Det gör han ganska många gånger i den låten, så många burpees blev det. Mycket bra pulshöjare! Och ganska jobbig och dessutom alldeles perfekt för hemmaträning kom jag på igår när jag satt i soffan.

Plötsligt hade jag en stund över medan Alex lagade mat och Isak för en gångs skull ville leka själv, så jag bestämde mig för att träna en snabbis. Istället för Roxanne, letade jag upp Happy av Pharell Williams och körde igång med målet att göra en burpee varje gång han sjunger Happy/Happiness. Ha. Haha. Hur det gick? Vet ni hur många gånger han sjunger Happy i refrängen? Tillräckligt många för att det ska vara svårt att hinna med. Och vet ni vad som händer lite senare i låten? Då sjunger en sabla kör happyyyyyhappyyyhappyyyy jättemånga gånger utan att typ andas mellan. Andas var för övrigt något jag själv fick bortprioritera för att det var för svårt att koncentrera sig på det också. Och låten är så lång när man gör burpees till den! Helt sjukt. När jag lyssnar på den på väg till jobbet känns den ungefär lika lång som glädjen i kollektivtrafiken. Det vill säga knappt en minut.

Håhåjaja. När låten var slut var Alex och Isak fortfarande upptagna med sitt och jag stod mirakulöst nog fortfarande upp med hyfsad balans. En once in a life-time experience i vårt hem, så det var ju bara att köra vidare. Jag hittade tillbaka till mina andetag och fortsatte med min Gorilla Workout-app, som jag ladde ner i helgen. Den är uppbyggd i olika levels med tjugo workouts på varje. Varje workout innehåller ett visst antal övningar som ska göras ett visst antal gånger. När en workout är färdig går man till nästa. Inga redskap behövs, bara kröppen! Igår blev det följande övningar (tio upprepningar, fyra rundor): modified close-elbow push ups, squats, bird dogs och alternate heel touchers. Sedan var jag tydligen en bro i Isaks lek och efter det gick brandlarmet på grund av stekosutveckling från köket och ja, träningen fick visst avslutas med att jag till slut slängde larmet i golvet, för det vägrade ju sluta tjuta vad vi än gjorde. Jag antar att det är det som är charmen med att träna hemma. När som helst är man utan ett fungerande brandskydd.

Idag känns det lite i armarna, men inte mer än att jag kan klara av kvällens boxningspass med Åsa! Kommer att skriva ett eget inlägg om träningen där, senare i veckan. NU ska jag däremot återgå från kafferasten till fakturhanteringen och ägna mig åt det staten betalar mig för. Hej!

Övningar

Alternate heel touchers

Bird Dog

Burpee

Happy

Modified close-elbow push ups

Squats

||||| Like It 1 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

2 Comments

  1. Hej! Hur går det med din diastas? Jag fick barn för snart 1,5 år sedan och känner mig långt ifrån stark i magen. Går hos en sjukgymnast nu för att stärka upp bålen så jag håller på med mina små övningar, känns som det tar en evighet!

  2. Hej på dig Karin! Jag tycker att det har blivit mycket bättre av att jag lärde mig att aktivera maglåset och förstod hur det skulle kännas. Nu gör jag de övningar jag känner för, men är uppmärksam på hur spänningen är. Märker jag att jag tappar, så bryter jag och hämtar antingen andan eller gör något annat. Men min diastas är/var ju så himla liten, och då kanske det blir lättare? Jag känner mig inte jättemycket starkare, men jag märker att jag blir mer och mer uthållig när jag gör övningarna. I övrigt gör jag knipövningar flera gånger om dagen. Kniper, kniper, kniper. Brukar se till att jag står upp när jag ska åka buss/tunnelbana och så aktiverar jag maglåset vid inbromsningar och svängar. Sjukt vad mycket bättre balans jag får av den lilla spänningen.

    Önskar att jag hade en mirakelkur, för det är så himla drygt det där. Träna för att kunna träna liksom. Hoppas du märker av skillnad snart! Om du inte redan har gjort det så kolla in bloggarna Trend och träning och Föräldrafitness i vår länklista. Den första är skriven av Anna som har haft problem med diastas (nyopererad nu) och den andra av Elina som kör mycket mammamageträning i sina PT-pass. Det dyker upp bra tips på övningar då och då i båda bloggarna!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *