Sunday morning träningsdejt!

Idag var första dagen som tre av fyra mamas träffades för att träna UTAN att det var ett event eller konvent eller en PT-timma (hoppas att Majsan snart flyr sin skånska landsbygd så att vi kan bli fulltaliga på ett träningspass already). Klockan tio skulle vi ses för att köra lite burpeejogging och klockan halv tolv skulle Märtas Marcus servera oss lunch. Det hade vi bestämt. Och så blev det.

Obligatorisk innan träningenselfie på trappen innan startskottet. Eller obligatorisk, jag kanske har fotat mig innan ett träningspass tre gånger innan, men så här såg vi alla fall ut innan vi gav oss iväg.

Så här går en burpeejogg till enligt information vi hade fått: jogga lugnt och gör en burpee efter en minut, två burpees efter två minuter, tre efter tre och så vidare upp till tio. Vid tio börjar du gå neråt i antal per minut. Tio, nio, åtta och så vidare. Ett program som bygger på en träningspyramid alltså! Dock insåg vi efter cirka en sekunds eftertanke att tjugo jäkla stopp för burpees skulle bli helt övermäktigt, och köra åtta, nio, tio, tio, nio, åtta burpees där i mitten? Ja det hade väl förmodligen tagit livet av oss. Hade vi ens hunnit göra tio burpees innan det var dags för tio till? Extremt tveksamt. Så vi bestämde oss för att köra en snabb uppvärmningsjogg innan vi satte igång med burpeejoggen upp till fem och sedan ner till ett.

Vi pladdrade på rätt glatt där första minuten, men blev tystare och tystare allteftersom och sedan började i alla fall jag flåsa så att jag knappt hörde mina egna tankar på slutet för hej och hå vad jobbigt det var. Men så himla kul! Dessutom kändes det så otroligt tufft att ha en militär-Katta som vrålade “BURPEES” bredvid oss en gång i minuten och att vi fick dyka ner precis där vi var, utan pardon, på den småleriga skogsstigen, mitt bland förvirrade motionärer. PRECIS SOM PÅ FILM! I alla fall precis som på film på åttiotalet, för så gjorde de ju jämt på den tiden.

Hursomhelst; efter en snabb vila och drickpaus kände vi att vi hade mer i oss. Dock inte så många mer burpees, men väl några squats. Så vi gjorde en squatjogg upp till tio! Vi gick ut stenhårt alla tre med squatjumps, men någonstans där vid fem, sex insåg vi att vi nog var rätt trötta ändå och körde på med vanliga. Tillbaka igen för vila och sedan avslutning med ett ganska jobbigt magprogram från appen Träningspass (finns som både gratis- och betalversion till iPhone – osäker på hur tillgången till Android är). Passet var i fem minuter och innehöll tio övningar, men det kändes som ett pass på hundra minuter med en miljon olika crunches, som avslutades med planka. På gräsmattan! SÅ himla skönt att kunna träna ute och sedan bara ligga kvar på gräset utan att frysa ihjäl.

IMG_7069.JPG

När vi kom in fick vi helt fantastiska, vegetariska quesadillas som Marcus slitit ihop till oss. Sjukt gott kaffe och bulle på det och sedan skildes vi åt. Märta och Katta styrde upp en playdate och jag åkte hem för att bära in däck i bilen. Fyra gånger tjugofem kilo uppför en trapp, ut ur huset, bort till bilen och in i bagageutrymmet. Firade att jag hade styrka och självförtroende att fixa detta själv för första gången som sig bör. Med en trefemma bayersk öl och tre sojakorvar i bröd. Älskar ta mig fan mitt liv och älskar, älskar, älskar att ha så jäkla bra träningsvänner! Hurra!      

 

||||| Like It 4 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

4 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *