10 burpees OTM i 10 minuter

image

Jag kände mig inte alls nöjd igår, efter mina springintervaller. Det satt antagligen mest i huvudet eftersom det mesta kändes fel efter tjuriga intervaller och en app som strulade. Så efter barnen hade gått och lagt sig, och jag fortfarande inte hade bytt om från träningskläderna och därmed inte heller duschat tänkte jag att jag väl lika gärna göra något mer. Och efter kommentarer från både @mandalaya (en av mina instaidoler, både vad gäller awesome foton samt grym träningsinspiration) och Elin så tänkte jag att burpeeintervaller nog kunde vara kul. Så det var vad jag gjorde. 10 burpees OTM (on the minute) i tio minuter – alltså tio burpees i minuten i tio minuter – tiden som blir kvar på varje minut efter tio burpess fick jag vila. De första fem minuterna hade jag 10-15 sekunder att vila varje minut, från minut 6 kämpade jag för att ens hinna med 10 per minut och fick därmed ingen vila heller. Lordy! Det var jobbigt. Och kul. Hur det nu egentligen kan vara så kul att bli så slut och svettig, men det ÄR det ju – antar att det är endorfinerna som spelar en viss roll här va? Och titta, Annika körde också och tyckte också det var kul!

Precis innan så testade jag att göra armhävningar, och jag kan tydligen det nu. Armhävningar på tå – är inte helt säker på när jag kunde det sist. Det är inte många, men det är armhävningar, och det är fler än vad jag kunde göra när vi började med Elin (då var det noll – jag gick ned på tå, men växlade till knä för vägen upp). Jag tvingade till och med Slaktar’n att filma mig så att jag kunde se om jag över huvud taget gjorde rätt eftersom jag utgick från att jag bara gick ned en centimeter och sedan sviktade ihop som en hängbro på vägen upp, men nej, det såg faktiskt ut som riktiga armhävningar på filmen. Vem hade kunnat ana.

Men tillbaka till detta med burpees – jag inser ju att det verkligen är crossfit jag ska träna. Allt som känns minsta crossfittigt gör mig jätteglad och pepp. Till och med Slaktar’n sa härom dagen att bli medlem på en box already, så jag slipper höra ditt tjat. Sedan sa han åt mig att gå och träna eller något eftersom mitt humör tydligen blir bättre när jag har gjort det, detta efter att jag hade suttit och tittat ut genom fönstret på påskregnet och suckat över att jag inte hade tränat och han ba: MEN GÖR DET DÅ! – så då gjorde jag det och inser samtidigt hur mycket tid jag fortfarande kan ägna åt att tänka på att jag borde träna utan att få tummen ur.

||||| Like It 3 Gilla |||||

Katarina

Katarina fick sitt tredje barn i september 2013 och fick höra av en vikarierande barnmorska på MVC att hennes magmuskler nog gett upp vid det här laget, men efter ihärdig rehabträning så hittade hon de där magmusklerna (de hade inte gett upp helt, faktiskt). I augusti 2015 sprang Katta Tough Viking tillsammans med Märta - FUCK YEAH! Hon är en tatuerad statstjänsteman vars mål just nu är att klara en pull-up innan 40 (som hon fyller i december 2016).

2 Comments

  1. Åh var så peppad på att köra detta idag, men två timmars sömn i natt och sjukt mycket träningsvärk från igår gjorde att jag valde soffan istället. Med detta sagt, så slogs jag också av insikten för ett tag sedan, att jag har tänkt så mycket mer på träning än vad jag egentligen har tränat och det har fått mig att köra på mycket mer de senaste veckorna. Inte vänta lite när jag kommer på att jag ska träna, utan bara byta om och köra. Boka ett pass i KTH-hallen på morgonen eller dagen innan, så att jag har det i almanackan. Släppa Plants vs Zombies 2 på lördageftermiddagen och åla på mig löparbrallan. Sjukt att det ska vara så svårt att förstå ibland.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *