Vad ska man ha på sig då?

Både Katta och jag var ju ute och sprang i helgen, och Sofia helgen innan. Jag är ingen supervan vinterlöpare, men ett gäng gånger har jag ändå gett mig ut. Det som brukar ställa till det är samma som när jag ska ut och dricka öl: vad ska jag ha på mig?

I lördags när jag var ute var det någon minusgrad och jag hade planerat för en lite kortare runda på ca 20 minuter. Springer du längre vill du nog ta bort ett plagg på överkroppen eftersom du inte vill bli för varm. Jag hade:

  • Underställ (i funktionsmaterial! Du vill inte bli kall av svetten ifall du t.ex. varvar med att gå)
  • Löparbrallor, något tjockare
  • Strumpor och skor
  • BRODDAR! (Du vill inte halka och antingen ramla och bryta något eller parera och typ dra på dig en sträckning i ryggen)
  • Fleecetröja
  • Vindjacka
  • Pannband (du vill inte ha en skumpande mössa som blir blöt av svett. Det finns mössor i funktionsmaterial eller pannband. Det är väldigt skönt med nåt för öronen hur som)
  • Vantar (jag har ett par i funktionsmaterial men här tycker inte jag att det känns så viktigt vilket du väljer egentligen.)

(null)

Det här var lagom för min runda på 18 minuter. Min upplevelse är att det viktigaste är 1. Vad du har för kläder närmast kroppen eftersom det är kallt ute och svetten gör att du lätt börjar frysa om inte dina kläder hjälper till att leda bort den. 2. Att dina kläder inte glipar nere vid fotlederna för då får du lätt kramp och det finns roligare saker att behöva stanna upp för, tex att beundra vacker natur, säga tja till någon du känner eller köpa choklad på kiosken. 3. BRODDAR!!! Varför har jag redan sagt. Gör inte illa dig.

Är det något jag har glömt? Förutom ett klämkäckt avslut dårå? Här kommer det: fånga dagen, ut och spring, det växer ingen mossa på den sten som rullar (?), tänk på att skydda dig (har högskolepoäng i sex- och samlevnadskunskap)!

(null)

||||| Like It 3 Gilla |||||

Märta

Märta fick sitt första barn 2011 och sitt andra och tredje på Lucia 2013 (jajjemensan, här slog hon minsann till på två på en gång). Hon har väl egentligen varit mer av typen skolka-från-skoljympan än den som frivilligt rör på sig, men de senaste åren har något hänt och på träningsmeritlistan står numer till exempel en avklarad halvmara. När det gäller val av träningsform så är det främst löpning som lockar, och detta enligt devisen lagom tempo och choklad i slutet. Ska göra något så tufft som att springa Tough Viking tillsammans med Katta 2015.

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *