Hur går armhävandet?

Hur går det för er? Kommer ni nån vart? Jag har inte övat varje dag men jag har en jättebra ursäkt: vi hade magsjukan på besök. Mm. Så i torsdags låg jag och kräktes och i lördags gick jag på crossfit. Det ni. Och i skrivande stund har jag fortfarande träningsvärk. Men alltså, jag har ju övat också! Bara inte varje dag. Och jag tror nog att jag ser lite resultat faktiskt. Några centimeter ner kan jag faktiskt häva mig om jag börjar uppe i själva armhävningen.

Och så har jag kommit till en insikt också. Eller, jag har äntligen släppt in insikten i mitt sinne (envis som en åsna har jag varit). Ni vet efter man fött barn och folk ba: “tänk på att stärka upp din core i första hand, det är asviktigt” och jag ba: “äh, jag har asstarka magmuskler”. Och senast i lördags sa Sofia ba (angående det här med armhävningarna): “ja men det låter ju som att du kanske behöver ha bättre core-stabilitet så du håller uppe bålen” och jag ba: “äh, jag har asstarka magmuskler”. Och sen på Crossfit Solid när jag skulle testa knäböj så sa coach Elin ba: “har du nyligen fött barn? Det ser ut som att du skulle behöva stärka upp din core” och jag ba: “…”. Såatteh. Den satt långt inne. Men nåväl, polletter är ju till för att trilla ner så utöver att öva på armstyrka och teknik nu under de sista veckorna på året så ska jag även STÄRKA UPP MIN HIMLA CORE. Det har väl alla ni andra säkert redan gjort? Hur gör vi det då? Jo, dels så hittade jag ett bra yogainspirerat pass med Tara Stiles som finns på YouTube och dels så kommer jag att använda detta pass som finns i gratisappen NTC som Katta tipsat om tidigare:

Jo, nu var jag ju lite snål och stoltserade ju aldrig med hur djupt jag kunde häva pre-intensivträning, men såhär en dryg vecka in i december så ser det i alla fall ut såhär. Snart vetni, snart lossnar det.

IMG_0069

 

||||| Like It 1 Gilla |||||

Märta

Märta fick sitt första barn 2011 och sitt andra och tredje på Lucia 2013 (jajjemensan, här slog hon minsann till på två på en gång). Hon har väl egentligen varit mer av typen skolka-från-skoljympan än den som frivilligt rör på sig, men de senaste åren har något hänt och på träningsmeritlistan står numer till exempel en avklarad halvmara. När det gäller val av träningsform så är det främst löpning som lockar, och detta enligt devisen lagom tempo och choklad i slutet. Ska göra något så tufft som att springa Tough Viking tillsammans med Katta 2015.

7 Comments

  1. Alltså det blir inte så himla mycket armhävningar i Älvsjö. Inte i den här hyresrätten i allefall. Men jag hejar på dig 🙂

      • Jag kan göra tre riktiga armhävningar, med paus mellan 🙂 Tyvärr stukade jag handleden för typ tio år sedan och det är fortfarande så att den skadan delvis kommer tillbaka om jag överbelastar handleden – vilket är sjukt tråkigt. Blev så glad i våras när jag äntligen vågade göra riktiga armhävningar med rak rygg och utan knästöd. Dagen efter var handleden paj och blev inte bra förrän jag gick till en naprapat i oktober. Hon sade också att det i princip är kört med den typen av belastning för mig. Men men. Jag får bli bra på något annat 🙂

    • Precis som Katta skriver så är det väldigt vanligt att din core försvagas efter en graviditet. Under en graviditet dras ju magmusklerna liksom isär när magen växer, så efter behöver de dels “växa ihop” igen och dels måste de få upp styrkan igen. Jag tränade i princip inget alls andra halvan av min förra graviditet. Så, har du varit gravid så är det väldigt vanligt att du har en försvagad core, och det blir liksom lite första gissningen på vilken svag punkt du har. Att det kom fram igen nu i helgen när jag gjorde knäböj handlar om att Elin som coachade arbetar som personlig tränare och ser sånt. Sen vad gäller kopplingen till armhävningarna så faller jag liksom ner med magen i golvet (tänk säl) när jag kommer djupt ner i hävningen. Min coremuskulatur orkar inte hålla uppe den delen av kroppen helt enkelt. Och SJÄLVKLART kan man ha en svag core utan att ha varit gravid! Det är nog också väldigt vanligt. Och till sist, core är ju inte bara magen, utan också den delen av ryggen. Så man kan ha en svag core trots stark mage.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *