Move it Mama testar crossfit

crossfit7

I lördags var Katta, Märta och Sofia på en ASROLIG träningsförmiddag som underbara Träningsevent och Elin Bjärkstedt arrangerade tillsammans med Crossfit Solid. Och det är lite svårt att skriva det här inlägget på grund av grymmaste träningsvärken. Men vi för ett försök, alla tre tillsammans, fast var och en för sig!

Katta om dagen hos Crossfit Solid

crossfit2

Alltså wow och OMG och fy tusan vilken kul dag. Och jobbig. SÅ HIMLA JOBBIG. I skrivande stund har jag lite svårt att ta mig ned för trappor – om man med “lite” menar att jag måste sätta mig ned och bumpa ned på rumpan. På riktigt alltså. Detta funkar bra hemma och inne, men jag tänker att jag kommer undvika trappor ute och på jobbet i ett par dagar. Och dessa trötta ben visade sitt svaga ansikte efter 6 knäböj. SEX. Det är ju typ ingenting. Och jag vet inte ens om det första knäböjet kan räknas för då gick jag ned för djupt och tog mig nästan inte upp igen. Jag höll på att falla platt på arslet, men tog mig upp – det var INTE vackert, men jag tog mig upp. Eller jag tror i alla fall inte att det var vackert, för de har inga speglar på Crossfit Solid. Jag ÄLSKAR att de inte har speglar – hatar att se mig själv i spegeln när jag tränar. Eller, det är väl bra när jag tränar själv för att hålla koll på formen. Hur som helst. Dagen började med en presentation av Crossfit Solid och sedan en föreläsning om och prova-på styrkelyft: knäböj, bänkpress och marklyft. Knäböjen var som sagt ganska mycket jobbigare än vad jag var beredd på – där har jag gått och tänkt att jag är ganska bra på knäböj (visserligen utan extra vikt då’rå) men ska sanningen fram har jag kanske inte varit ned särskilt djupt i dem tidigare. Bänkpressen var roligare och marklyften var ROLIGAST! Eventuellt för att jag typ FICK BERÖM för marklyften (coach Elin sa något om att jag kommer bli grym på marklyft, vilket jag tolkade som beröm).

crossfit6

crossfit10

Efter styrkelyften hade vi på förhand fått välja en workshop: kettlebells, frivändningar eller pullups. Jag hade valt kettlebells eftersom jag har en hemma och eftersom att jag inte ens kan göra EN pullup. Vi hade Elin Bjärkstedt som coach och hon var fantastisk, underbar, kunnig och så himla peppande. Jag vill alltid träna med henne!

Som om inte detta vore nog avslutade vi dagen med en WOD. He he he. Alltså, jag var ju redan jättetrött efter bara uppvärmningen innan styrkelyftscoachingen och hade redan då problem att gå nedför de jättebranta trapporna, men jag körde. Och fan vad vi körde. SÅ. HIMLA. ROLIGT. Och svettig. Och JÄDRAR I MIN LILLA LÅDA VAD KUL VI HADE och vad glad jag är att jag vågade göra detta, för min skolgympementalitet skrek NÄÄÄÄÄJJEEEE inför varje nytt moment, men allt var skitkul och alla var assnälla och peppiga och fulla av jättebra tips. Vill typ bo där tillsammans med dessa starka och glada och peppiga tjejer – för det var  helt fantastiskt, hur himla fin stämning det var. Tusen tack för denna dag, både till Crossfit Solid och Träningsevent och alla härliga deltagare – och till Märtis och Sofia som var bästa peppen of all! *hjärtögon all around*

traningsevent

WOD på Crossfit Solid (med en crossfitatlet som dinglar i förgrunden) | Bild från Träningsevent

Märta om dagen hos Crossfit Solid:

Såhär dagen efter kan vi väl säga att även jag har märkbar träningsvärk cirka överallt. Trappor är inte kul och bära runt på ungar är inte kul. Men det har väl gått över om en vecka eller så… Något som däremot var riktigt jäkla askul var crossfit! Alltså, det är riktigt hård träning men som funkar för de allra flesta eftersom 1. övningarna är inte avancerade och 2. du bestämmer nivån själv. Upplägget gör att det ändå blir riktigt tufft även om du “tar det lugnt”.

Jag är ju helt rookie på det här med events, och var rätt nervös innan. Man vet ju inte alls vad det är man ger sig in på och vad det är för typ av människor som kommer att vara där. Men jag måste säga att trots att träningsnivån skilde sig en hel del mellan oss som deltog så var det en sjukt trevlig och peppande stämning, och det var inte jobbigt att stå framför de andra och för första gången prova på t.ex. marklyft.

crossfit9

Eftersom jag börjat nosa rätt rejält på det här med hemmaträning på sistone så hade jag valt att delta i workshopen om kettlebells och det ångrar jag inte en sekund. Det känns som ett väldigt bra sätt att träna hemma för mig, det går att träna effektivt och redskapen tar inte stor plats. På min önskelista nu: kettlebells. Okej tomten? Jag har funderat på det innan men det har inte blivit av. Jag tror att något som den här dagen framförallt gett mig är bättre teknik och där sitter nog en stor del av träningssjälvförtroendet. Mycket handlar för mig om att jag är rädd att någon ska titta på mig och tycka att jag gör fel. Nu vet jag hur det ska kännas när jag svingar en kettlebell. Nu vet jag vad jag ska tänka på vid knäböj med skivstång. Och dessutom fick jag veta var min svaga punkt är (Core. Såklart. Vilket jag vägrat inse för jag har ju skitstarka magmuskler. Men jaja.).

Så: nästa gång jag går på gymmet då drar jag fram skivstången!

crossfit1

Sofia om dagen hos Crossfit Solid:

Det ska ärligt erkännas att när Katta frågade om vi ville hänga med på det här och jag skrek “JAVISST” – så visste jag egentligen inte vad jag skrek javisst till. Och det var nog bra, för precis allt vi gjorde (förutom kettlebells-workshoppen) är sådant jag varken har självförtroende eller självkänsla till att våga mig på i vanliga fall. SÄRSKILT inte i grupp. Ärligt talat är jag livrädd för allt vad skivstångar och marklyft heter. Bara tanken på dem frambringar känslor av krossade tänder, förstörd rygg och knäckt stolthet. Men inget av det fanns det en risk för på Solid visade det sig. Inte ens när jag var den enda som behövde byta till en lättare skivstång under WOD:en kändes det jobbigt. Tränarna på Solid är helt enkelt fantastiska och hela deltagargruppen var fylld av pepp. Jag tror faktiskt att det är första gången någonsin jag har befunnit mig i ett gruppträningssammanhang utan att jämföra mig det minsta med någon.

WOD är för övrigt en förkortning av Workout Of the Day, och i vårt fall bestod den av följande övningar (en minut på varje, tre varv):

  1. Rodd i maskin
  2. Skivstång
  3. Kettlebell-swing
  4. Box jump (dvs jämfota hopp upp på en låda i cirka knähöjd)
  5. Boll mot vägg (vi kastade en mindre variant av medicinboll upp mot väggen, så många gånger vi orkade i en minut – jag orkade cirka tre)
  6. Vila (här skulle vi helst gå omkring och peppa de andra, men jag stod mest och försökte att inte svimma efter boll mot vägg-övningen)

Jag hade missat att vi skulle göra en WOD och tänkte lite kaxigt efter kettlebell-workshoppen att “alltså kom IGEN – var det inte mer än så här?”. Jo. Det var det. OM det var det. Jag har hyfsat bra muskler i benen nuförtiden, så de är rätt förskonade från träningsvärk – men det där med att jag skulle ge mig på att knåda en lussekattsdeg idag när det känns som om det ligger brännässlor runt alla muskler i ryggen och armarna? Tacka gudarna för bakmaskinen. Ville dock gråta när jag skulle lyfta upp den på bänken.

Anyhoodles. Solid är, som Katta skrev, ett gym utan speglar. Och utan våg. Jag älskar det. Som så många andra kämpar jag mot en del kroppsliga komplex till vardags och för mig är det viktigt att träning i första hand får handla om hälsa, och inte om en utseendegrej. Jag vill liksom inte ha in den ångesten i träningen också. Den finns där så att det räcker på alla andra områden och jag är hjärtligt glad att jag slapp tänka på hur jag såg ut när jag lyfte skivstången och istället kunde koncentrerar mig på att göra rätt. Det vill säga svanka och spänna bål/bäcken och inte dö.

crossfit8

Funderar ni på att testa crossfit? Sluta fundera och KÖR. Bor ni i Stockholm, så dra till Solid. De har testpass på söndagar och världens mest fantastiska personal. Miljoner tack till dem, till Mela och Sofy på träningsevent och till alla andra fina människor som var med under hela dagen igår! OCH givetvis ett bonustack till Katta, som hade fixat våra proffsiga linnen. Och så klart ett tack till Märta som bara är så himla allmänt bra. Och tack till mig själv som inte fegade ur och smög iväg till bastun, när skivstängerna kom fram.

crossfit5

crossfit4

crossfit3

crossfit11

crossfit12

crossfitsolidworkshop

Hela glada gänget med deltagare och coacher | Bild från Träningsevent

||||| Like It 3 Gilla |||||

Katarina

Katarina fick sitt tredje barn i september 2013 och fick höra av en vikarierande barnmorska på MVC att hennes magmuskler nog gett upp vid det här laget, men efter ihärdig rehabträning så hittade hon de där magmusklerna (de hade inte gett upp helt, faktiskt). I augusti 2015 sprang Katta Tough Viking tillsammans med Märta - FUCK YEAH! Hon är en tatuerad statstjänsteman vars mål just nu är att klara en pull-up innan 40 (som hon fyller i december 2016).

6 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *