Att få till träningen i vardagen

Ja, precis. Hur får man till träningen i vardagen?

Först kanske det är på plats att berätta om hur min vardag ser ut, ens möjligheter ser ju förstås helt olika ut beroende på hur ens dagar ser ut. Jag är föräldraledig med två snart ettåringar och så har jag ett större barn som är på förskolan mån-tors mellan nio och tre. Barnens pappa jobbar heltid mån-fre. Utöver föräldraledigheten pluggar jag just nu på fjärdedelsfart men på distans. Jag har alltså inget jobb jag måste infinna mig på men oftast tider att passa ändå, alternativt tre barns behov att ta hänsyn till. Jag har träningskort på ett gym en km bort men löparspår utanför dörren och ett stort vardagsrum som jag kan röra mig i. Så här ser det ut just nu.

IMG_9709

Typisk rask promenad

På kvällarna? Javisst, gärna. Jag tycker om att gå till gymmet på kvällen eller ge mig ut och springa. Villkoret för att det ska funka är att barnen somnar i rimlig tid och att det inte är dagarna innan ett seminarium då jag hetsläser det jag inte hunnit med innan.

På dagarna? Javisst, gärna. Sover ungarna i vagnen så funkar det att träna utomhus med vagn t.ex. Raska promenader går jag ofta för att hålla flåset uppe. Har jag jättemycket tur sover de såpass att jag kan träna inne med någon träningsvideo typ på YouTube. Ibland är enda alternativet att träna när barnen är vakna, men då är det ju helt och hållet under förutsättning att de är på bra humör och leker snällt med varandra. Och jo, det händer ibland. Och att man inte är så knusslig med att eventuellt träna medan barnen klättrar på en.

IMG_9640

Hemmaträning med barn som sällskap

På helgerna? Javisst, gärna. Jag brukar faktiskt nästan alltid träna ett pass på helgen där jag går iväg hemifrån, antingen till gymmet eller ut och springer.

Det här låter ju hur enkelt som helst? Varför tränar inte alla småbarnsföräldrar? Jo för att så här är det ju också: med barn på förskolan är hösten och vintern ett hav av snor. Är jag sjuk tränar jag inte. Är något barn sjukt är det svårt att ta dagtid att träna då små ynkliga sjuka barn vill sitta i famnen hela dagen. Sjuka barn, men också friska barn i perioder, har svårt att komma till ro på kvällen. Somnar inte barnen kan jag inte gå hemifrån om det inte är jätteviktigt. Om en måste ligga inne hos ungarna så måste ju faktiskt den andra ta hand om disk och tvätt och förbereda morgondagen osv. Är jag frisk och inget ovanligt är planerat så är jag alltid garanterad det där träningspasset på helgen alltså, resten finns det inget garanti för. För min del ligger träningen ändå ganska högt prioriterad just nu, främst av två anledningar: jag behöver få vara själv ibland och min kropp håller inte för att bära runt två 10-kilos bebisar stora delar av dagen om jag inte stärker upp den.

Sen gillar jag ju att träna också. Det är min hobby.

Hur många gånger jag gick ifrån det här inlägget för att ta hand om barnen? 7. Det gäller att vara ihärdig.

||||| Like It 3 Gilla |||||

Märta

Märta fick sitt första barn 2011 och sitt andra och tredje på Lucia 2013 (jajjemensan, här slog hon minsann till på två på en gång). Hon har väl egentligen varit mer av typen skolka-från-skoljympan än den som frivilligt rör på sig, men de senaste åren har något hänt och på träningsmeritlistan står numer till exempel en avklarad halvmara. När det gäller val av träningsform så är det främst löpning som lockar, och detta enligt devisen lagom tempo och choklad i slutet. Ska göra något så tufft som att springa Tough Viking tillsammans med Katta 2015.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *