Mota spänningshuvudvärken i grind med fräsig övning

Jamen ni vet. Sova lite för dåligt, reta sig på några saker, stressa lite för mycket, jobba på kontor och så vips så sitter den där, som känslan av något som eventuellt kommer att ta död på dig. Spänningshuvudvärken. Jag har haft den från och till det senaste… livet. Sedan i somras har det dock varit mer till än från och nu är jag ganska trött på att huvudet håller på att sprängas samtidigt som jag mår jätteilla och Isak har trotsbehov. Isak, som igår var så arg över att vakna frivilligt klockan sex, att han skrek allt han ville säga i fem minuter, innan han konstaterade “mammapappa, jag skriker mycket idag”. Jaså gör du *plockar upp bitar av sprucken trumhinna*.

Anyhoodles. Jag går hos en naprapat. En bra en. Inte en av typen “ge mig alla dina pengar, så behandlar jag dig två minuter och tvingar dig att komma tillbaka imorgon och alla dagar för resten av ditt liv”. Den här naprapaten kommer jag att gå hos totalt fyra gånger. Tre innan jul och en efter och sedan ska jag ha fått så bra hjälp att jag kan klara mig själv med hjälp av några övningar och ett sådantdärnt fräsigt gummiband med handtag som proffsen tränar med!

Arga nackmuskler och svaga frammuskler är ju ganska vanligt tyvärr och naprapat är inte särskilt billigt. Inte ens för mig som jobbar för staten och får det subventionerat. Så jag tänkte att jag bjuder er lite på en övning? Går att göra var som helst. Passar alla som sitter mycket böjda framför något mycket, typ en dator, eller som bara helt enkelt inte vill vara så jäkla snygga hela tiden. För snygg, det är man inte när man gör det här – men det är det värt.

Såhär. Sitt som vanligt. Dra in hakan så långt du kan. Håll kvar tills det blir jobbigt. Släpp. Upprepa. Jag ska upp i femtio gånger om dagen (behöver inte göras i ett svep), men det är ju bara tills jag är stärkt. Sedan ska jag göra det här någon gång i timman framför datorn på jöbbet! Varsågod för tips!

IMG_2747.JPG

Om någon spelar gitarr här? Nej. Men för två år sedan tänkte jag börja. Sedan hängde jag brorsans gamla gitarrer tillfälligt på väggen. “Tillfälligt”.

||||| Like It 0 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

4 Comments

  1. Tackar för tips! Ska en liksom dra hela huvudet bakåt eller bara dra in hakan? För om jag drar in min haka så böjer jag nacken per automatik….

    • Ja dra huvudet bakåt, fast böj inte! Övningen stärker musklerna på framsidan och sträcker ut nacken. Du ska liksom tänka att någon drar ett snöre uppåt från baktoppen av huvudet. Haha gudars vad svårt det är att förklara märker jag. Hoppas det blev tydligare.

    • Ja! Älskar enkla övningar eftersom att jag i grunden egentligen är en slöfock. Tycker redan att jag har blivit bättre, även fast jag bara har kört på sedan i fredags!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *