Nej – inga mer stafetter

Häromveckan lyckades jag springa en halvmil igen. På en helt okej tid. Sedan har jag sprungit tre gånger till och inte alls fixat en halvmil och idag skulle jag ut och springa men alltså hur hinner man? Och hur orkar man? Isak hade mardrömsnatt, SL har sommartider. Sömnbrist och förseningar och så första veckan på nya jobbet. Nej. Det blev ingen runda idag och genast måste jag brottas med skuldkänslor och tankar på alla som har fler barn än jag och som ändå orkar. Och tätt följt av skuldkänslorna kommer stressen. Pajar jag halvmilen nu innan Bellmanstafetten nästa torsdag? Alltså jag måste ut. UT och springa nu nu nu. Eller ja, helst om två timmar, för nu har jag precis ätit. Så klockan tjugo i elva måste jag ge mig ut? Äsch. Folk pratar om att allt handlar om att prioritera, men jag fattar inte vad jag skulle ha prioriterat bort idag. Vakennatten, trafikförseningarna eller matbehovet? Jag tror faktiskt att det jag ska prioritera bort i fortsättningen är att anmäla mig till stafetter där andra blir beroende av min insats, det är vad jag tror. Så att jag kan träna för att det är bra och inte för att jag är piskad av lyckas inför andra.

Hur fixar ni er träning förresten?

20140625-104548-38748103.jpg

||||| Like It 1 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

3 Comments

  1. Tittar i familjekalendern och planerar noga. Jobbar skift och tränar styrketräning, yoga och powerwalkar eftersom jag hatar att springa. Nu har det blivit en vana. Direkt när barnen sover: en timme träning oavsett om jag somnat vid läggning och stapplar upp helt förstörd. På helg gympass. Vardagar: youtubepass. Och gå snabbt kan man ju göra med unge i vagn. Kör svett och etikett-kalles devis: ät vad du vill, träna 5 dagar i veckan. Vila två.

    Och detta kan låta sjukt, men mäter resultat i mått, ibland, har svårt att själv se skogen för alla träd. Då ser man plötsligt mucklerna komma. Springa en 5:a tar en halvtimme. Springa hem från jobbet? Cykla till och från jobb? Det blir ju som gratis motionsträning.

    • Haha, ja jag försöker ju komma ifrån det där pressartänket lite och hamna mer i ett “åh vad härligt att jag tränar”-tänk varvat med “det är helt okej att det inte blev något idag, jag får lov att vara trött utan att skämmas”-tänk. Går ju minst en halvmil om dagen bara till och från jobbet, samt kör yoga två gånger i veckan så det är ingen fara så. Det är bara det här att träna upp sig till ett lopp som inte funkar. Vissa veckor blir det träning varje dag, andra bara en gång pga livet osv. Lite tröttsamt bara att en sådan vecka ska komma nu när jag borde komma ut mer. Dock! Sprang igår och sprang idag så. Samt heja dig! Sjukt impad!

  2. Har oxå en massa skitnätter, jobbar ofta till 22 och kliver upp runt 05.20 dan efter. Lägg till två barn som vaknar och ylar varannan timme. Ofta är jag svimfärdig av trötthet när jag ska dra igång ett pass. Men efteråt är jag alltid pigg. Och så orkar man en vaknatt till. Kämpa!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *