Core och kettlebells

Alltså HUR fantastiskt är det att vara ägare till tre par kettlebells? Jättefantastiskt! Aldrig hade jag väl kunnat ana att jag skulle tycka att det var så kul med dessa att jag lyckades pressa in tre (!) pass på en vecka, trots yogakurs och core-timme på Puls och Träning. Nu blev i och för sig inte core-timmen av i måndags eftersom att jag fick migrän med synbortfall precis när jag åkte från jobbet. Jag körde ett core-pass hemma framför youtube i tisdags istället kombinerat med ett kettlebell-pass efter (ni hittar båda längre ner i det här inlägget). Om ni gillar plankor kommer ni älska core-passet. Jag gillar plankor i teorin, men att göra fyra i rad i praktiken – nej, det gillar jag inte.

IMG_6835[1]

Efter yoga-kursen kanske jag ska lägga pengar på en kurs i att ta inspirerande och fräscha träningsselfies. No?

Mitt första kettlebellpass körde jag utifrån appen KettleBell360 i min iPhony. Tydligen ska den vara den mest nedladdade appen för kettlebellträning (enligt dem själv), men jag tyckte att den var rätt så kass faktiskt. Seg och otydlig framför allt. Så veckans två andra pass tog jag från youtube och Fitnessblender. Fitnessblender är en kanal som innehåller hundratals träningsvideor, alla med samma typ av upplägg. Du tränar “tillsammans” med en person på skärmen, samtidigt som en röst beskriver vad du ska göra och vad du ska tänka på. Det finns långa pass, korta pass, uppvärmning, nertrappning, core, cardio, stretch och ja, någonting för de flesta helt enkelt. Jag fick tipset via kommentarerna här, men kan inte hitta det inlägget nu. Om du som tipsade läser det här: TACK! Du har räddat min hemmaträning!

 

Veckans pass:

Drygt en halvtimma för nybörjare:

 

Ungefär tio minuters snabbgenomgång av hela kroppen:

 

Och så alla plankor och lite till:

||||| Like It 0 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *