Vi har läst: Träning för nyblivna mammor av Olga Rönnberg

mim-trningfornyblivnamammorFotograf: Pär Olsson

Den här boken har visserligen ett år på nacken vid det här laget, men eftersom det kommit att bli något av en träningsbibel för nyblivna mammor var det ju SJÄLVKLART för oss att läsa den.

Förlaget om boken:

Träning för nyblivna mammor innehåller ett tydligt träningsprogram som visar hur du steg för steg kommer tillbaka till din gamla kropp – eller kanske till en ännu starkare och snyggare version av dig själv! Övningarna är lättillgänglig hemmaträning.

Som fembarnsmor, mammatränare och grundare av träningskonceptet Mamma Boot Camp (utomhusträning där nyblivna mammor kommer i form) har Olga gedigen kunskap om hur kroppen påverkas under graviditeten och hur man på bästa sätt kan träna sig i form igen.

Förutom träningsdelen finns information om vad som händer i kroppen under graviditet och förlossning, med särskilda råd för mammor som har fött med kejsarsnitt.

Träningsdelen är indelad i fyra steg:

Steg 1: Återhämtningsperiod där fokus ligger på att hitta tillbaka till sin kropp.

Steg 2: Uppbyggnad av kroppens muskulatur och genomgång av hur man kan modifiera vanliga gruppträningsövningar så att de passar för en nybliven mamma.

Steg 3: Mer avancerad träning, och även mental träning.

Steg 4: Att göra träningen till en hållbar livsstil.

Sofia om boken: Så bra! Förutom viktig information om mammamagar samt en tydlig instruktion för hur du kollar om du har diastas, särade magmuskler alltså, så har Olga tagit fram ett gäng övningar som till och med jag hade förstått mitt under babybluesen efter förlossningen (dock att man inte ska träna då, obs obs). Det här är boken jag önskar att någon hade gett till mig när jag var nybliven mamma. Visst kunde jag vid vissa tillfällen känna att jag kanske har kommit lite för långt i min träning numera för att detta ska bli en riktig utmaning (det är trots allt nästan två år sedan Isak segade sig ut) – men på det hela taget: en väldigt bra bok. Föder jag någon mer gång, kommer jag att plocka fram den här när jag är redo att börja röra på mig igen. Det är ett som är säkert.

Katarina om boken: Men alltså hallå vilken liten (eller inte så himla liten, faktiskt) guldgruva till bok för alla som fött barn och vill börja träna. Mycket fakta, men också ett riktigt vettigt program indelat i olika steg med tydliga bilder och förklaringar som är lätta att ta till sig, och det ska jag säga er: det är inte alltid jag fattar instruktioner för övningar – jag brukar ofta sitta som ett stort frågetecken och ba: MEN HUR MENAR DOM EGENTLIGEEEEEHEHEHEEEEEN? Men den här boken är himla pedagogisk utan att vara torr. Mycket bra! Rekommenderas!

||||| Like It 2 Gilla |||||

Katarina

Katarina fick sitt tredje barn i september 2013 och fick höra av en vikarierande barnmorska på MVC att hennes magmuskler nog gett upp vid det här laget, men efter ihärdig rehabträning så hittade hon de där magmusklerna (de hade inte gett upp helt, faktiskt). I augusti 2015 sprang Katta Tough Viking tillsammans med Märta - FUCK YEAH! Hon är en tatuerad statstjänsteman vars mål just nu är att klara en pull-up innan 40 (som hon fyller i december 2016).

One Comment

  1. Jag köpte boken och försökte träna efter den. Håller med helt om det ni säger gällande fakta och tydlighet. En enda nackdel dock: uppvärmning+träning+stretching+ammande bebis= minst 2,5 timmar för ett träningspass! Och med en bebis som då vill amma en gång i timmen vat det inte hållbart för mig…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *