Sju obekväma minuter

12well_physed-tmagArticle

Har du ork men inte så mycket tid eller vill du bara pressa dig själv sjukt mycket? Då tycker jag att du ska köra “The scientific 7-minute work out“. Det var Peppe (som ni måste läsa om ni inte redan gör) som skrev om den häromveckan och jag, som älskar att träna korta pass pga lite tid i veckorna, var så klart tvungen att ge mig på den. Inledde med fem minuter lätt uppvärmning och sedan körde jag igång. Jag var inställd på döden så jag fegade och vågade knappt ta i först. Så när jag hade gjort färdigt passet slogs jag av tanken att “det var väl inte så farligt?” och då var jag så klart tvungen att göra om det igen, fast med all kraft jag hade. Och ja, jag dog ju uppenbart inte (tack och lov), men under fem minuter var jag ärligt talat inte säker på om jag någonsin skulle orka resa mig från golvet igen.

Passet går ut på tolv övningar som du ska göra så intensivt att det inte ens är skönt. Trettio sekunder per övning, tio sekunders vila mellan. Hur lång tid  är trettio sekunder egentligen? Aslång har det visat sig. Vet ni hur jobbigt det är att sitta mot en vägg? Det är jättejobbigt. Efter fem sekunder trodde jag att mina lår skulle gå av, men det gjorde de lyckligtvis inte. Däremot räknar jag iskallt med att jag kommer hasa fram som ringaren på väg mot Notre Dame imorgon.

2014-02-13 009

Fem minuter senare, när jag kunde lyfta telefonen igen.

||||| Like It 5 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

8 Comments

  1. Åh, det kanske vore något för mej! Vill så gärna träna lite styrka men springer hellre och har därför svårt att få in det. Känner att jag skulle behöva bli lite pepp på det och då kanske det är bra att börja med 7 minuter (så att jag kan lägga alla andra minuter på löpning) 🙂

    • Ja kör! Tänker att det även är ett jättebra pass för att få upp konditionen. Eller ja. Det är inte jag som tänker det från början, utan det står ju i artikeln om passet 🙂

    • Det är trettio lååånga sekunder, men det är nog den värsta övningen. Hade lite svårt för push up-rotation, men det är ju för att jag är för klen för att göra “riktiga” armhävningar så jag försökte först på knä – men bytte sedan och körde den bara i plankställning på raka armar och rotation. Sket i pushen helt enkelt. Rätt så himla jobbigt ändå!

  2. Det här är världens bästa! Jag har precis börjat och har kört det mer eller mindre dagligen i lite mer än en vecka efter att ha legat i soffan under nästan hela 2013 och nästan inte gjort ett skit rent fysiskt. Jag tycker det här är perfekt att dra igång en slumrande kropp med. I alla fall om man normalt får en kick av ett träningspass, för det är som att chocka igång kroppen under en kort stund. Så nu är jag sugen på att träna igen och kroppen känns piggare.

    • Ja visst är den? Vad roligt att du också gillar den! Den är även så sjukt bra när det skiter sig med annan träning. Som häromdagen när jag skulle ha sprungit och Alex fick ett jobbpass så att jag var ensam med Isak. Sjukt lättåtkomlig träning när Isak lagt sig.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *