Hur går det med det nya livet? Bra!

Jag är så sjukt peppad inför 2014 och känner verkligen att den här första bäbischocken har gått över och att jag inte längre ser Sigge som ett… hinder (?) för sånt jag vill göra (förlåt framtida Sigge om du läser det här, men ta det inte personligt, du kommer själv märka när du blir pappa att bäbisar är lite av ett hinder i ens vardag faktiskt). I alla fall, jag har mängder av saker som ska hända/förverkligas/göras under 2014 och jag har de senaste veckorna insett att det som krävs för att lyckas med allt det här först och främst stavas:

P L A N E R I N G

Jag måste börja planera när jag ska lägga min träning för att inte dagarna bara ska gå utan att jag får till det. Vi måste börja planera mat – och storhandla oftare – för att slippa stressköpa hem pizza när blodsockret är på noll och irritationen dallrar i luften. Jag måste planera in ensamma halvdagar när jag kan beta av mina att göra-listor utan att behöva plocka upp en gnölig bäbis från babygymmet så fort han tycker att det är för fustrerande att han inte kommer framåt hur mycket han är sprallar med benen. Ja, sånt.

Så himla enkelt egentligen (när man är två, vill säga) men ändå så har vi bara låtit veckorna gå utan någon vidare struktur de senaste månaderna, med resultat därefter. Så – planering planering planering är ledordet för 2014, och då kommer resten ge sig per automatik.

kb

En av alla planer för 2014 är att träna upp min kropp ordentligt igen. Jag fick ett jättebra litet träninsgschema från en bloggläsare med övningar för bäckenbotten och jag känner redan skillnad. Jag har plockat fram min kettlebell och ska youtuba fram lite bra övningar att svänga runt med framför tv:n och jag ska under januari följa Karins 15 minuter om dagen i 30 dagar-träningsgrupp på Facebook. Jag har en kvart om dagen över till detta, det finns inga ursäkter jag kan komma på för att inte göra det.

Men även här gäller det att planera planera planera så man till exempel slipper duscha två gånger per dag osv, snacka om tidsspill. Plus: det är ju satans tråkigt att duscha, hade man inte blivit svettig av att träna så tror jag att fler hade gjort det faktiskt. Det tar ju längre tid att klä av sig, duscha, tvätta håret, torka sig, smörja in sig och klä på sig än vad själva träningen gör.

||||| Like It 1 Gilla |||||

Mirijam

Mirijam födde sitt första barn i slutet av augusti 2013 och var före den graviditeten i vad som lite blygsamt skulle kunna beskrivas som "sitt livs form". Men efter graviditeten – not so much. Men – det hindrade henne inte från att tio månader senare bli gravid igen och med en aldrig sovande lillasyster född i april 2015 är nu är vardagen en ständig kamp mellan extremtröttma, träningspepp och soffhäng. Mirijam är före detta journalist men numera tatueringsborttagare och driver studion A Bushel & a Peck i Malmö och gillar löpning, adrenalin, tatueringar, resor, färg och öl. Och internet.

4 Comments

  1. Word på det om svetten. Det är största anledningen till att jag inte orkar 15 min om dagen just nu. Jag orkar ej med allt runt ikring. Varje dag.

    • Men eller hur?! Det är därför jag försöker träna på morgonen, då drar jag på mig träningskläder direkt och så fixar jag och grejer med Sigges morgonbestyr och sen tränar och duschar jag och så är det bra med det liksom. Jobbigt att duscha och klä sig och kanske till och med sminka (!) sig och sen behöva göra om allt igen. Nä fy.

  2. Det där lilla träningsschemat för bäckenbotten, är det något som du kan dela vidare? Fick mitt andra barn i början på november och behöver all hjälp jag kan få!

  3. Samma fråga som föregående; har du möjlighet att dela med dig av träningsprogrammet för bäckenbotten? Skulle behövs här 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *