Nyårslöfte Schmyårslöfte

Jag älskar nyårsafton! Älskar! Känslan av att det är något helt nytt som ligger framför en, och att man kan göra exakt vad man vill med all den här nya fräscha tiden. Har även samma känsla inför måndagar, starten på en ny månad, när jag köper en ny kalender, flyttar till en ny lägenhet osv. Ni vet – självförnekelse och optimism i sin renaste form.

Så, nyårslöften inför 2014 då? De senaste åren har jag haft “springa milen på under 45 minuter och dricka mer alkohol”. Ja ni läste rätt, mer alkohol. Hade en period när jag blev lite folkskygg och konstant tackade nej till fester och drog till med diverse vita lögner för att slippa lämna lägenheten. Men i alla fall, nu dricker jag ju inte alls längre (läs mer om varför här) och milen på 45 minuter har jag aldrig varit i närheten av någonsin.

Sååå. Mitt nyårslöfte är att jag ska hitta det skojiga i att träna. Att komma tillbaks till känslan jag hade förra hösten, före jag blev gravid, när endorfinerna blev en drog och jag verkligen längtade efter att få sticka ut och springa, typ varje dag. Så för att slippa ångesten över att jag var tvungen att köpa nya löpskor i går så ska jag använda skiten ur dom från och med i dag.

AF28DCF4-ED6F-4524-B346-75983260D7D3

Började med att anmäla mig till Vårruset i Malmö den 5 maj. Fem kilometer borde vara lagom att träna inför de närmsta fyra månaderna tänker jag och så fort Tobbe kommer hem från praktiken ska jag snöra på mig de nya dojorna och sticka ut en sväng! Bilden ovan är från Vårruset 2012, så här kul hade vi då. Tänker ha samma känsla i vår!

Ni då? Har ni nyårslöften? Ska ni springa lopp? Lyfta tungt? Hoppa högt? Dela med er vettja!

||||| Like It 1 Gilla |||||

Mirijam

Mirijam födde sitt första barn i slutet av augusti 2013 och var före den graviditeten i vad som lite blygsamt skulle kunna beskrivas som "sitt livs form". Men efter graviditeten – not so much. Men – det hindrade henne inte från att tio månader senare bli gravid igen och med en aldrig sovande lillasyster född i april 2015 är nu är vardagen en ständig kamp mellan extremtröttma, träningspepp och soffhäng. Mirijam är före detta journalist men numera tatueringsborttagare och driver studion A Bushel & a Peck i Malmö och gillar löpning, adrenalin, tatueringar, resor, färg och öl. Och internet.

10 Comments

  1. Mitt alltidmål är “må bra, vara stark orka livet” och det räcker egentligen. Men samtidigt är det skoj att sätta mål. Så ja, mina mål (träningsrelaterade) för 2014 blir nog: springa milen på under timmen, hitta styrkemål att jobba mot och klara dem (vet liksom inte vad som är rimligt), börja träna Roller Derby och sätta minimum skills!

  2. Yey! Bra mål! Får blodsmak i munnen av att tänka på minimum skills, se till att träna upp flåset innan det är dags att köra alla de där lapsen!

    • Alltså, jag är ju fortfarande i Bambi-på-is-stadiet. Såatteh. Tur att ett år är långt. MEN, jag har lyckats hoppa i farten, trots att jag bara har åkt tre gånger. Så jag håller allt mitt hopp till att jag är en naturbegåvning.

      En följdfråga, har du spelat Roller Derby? (Eller planerar att börja?) Isf borde ju ditt nyårslöfte vara att starta en liga i Kwansta!! Stan skulle verkligen behöva det. Och jag behöver något skoj att kolla på när jag kommer hem och hälsar på! (Dvs roligare än handboll.)

      • Var med i början av Crime City Rollers-tiden i Malmö, kom till minimum skills som jag klarade men sen tyckte jag att det var för mycket drama i föreningen som jag inte orkade med. Har tröttnat på föreningsliv och tränar helst ensam eller på Friskis nu för tiden. Men det är kul som fan att rulla! Kommer dock aldrig hända att jag börjar med roller derby igen 🙂 Och jag tror absolut att man kan vara en naturbegåvning, heja!

  3. Jag tänker inleda det nya året med en deffperiod för att få skörda lite av min satsning på mer mat och mer styrketräning under okt-dec. Och sedan fortsätter det på samma spår – mer mat och mer muskler. Har en halvaktiv dröm om att springa London maraton någongång i framtiden, men det vore också en fin idé att springa tjejmilen och bevisa för migsjälv att jag faktiskt kan kuta (har varit anti löpning så himla länge)

    (Disclaimer: är inte så stursk och pepp som det verkar varje dag, det har varit tufft ibland att gå emot konventionerna och bara fortsätta äta och träna)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *