Men foglossning – be gone!

Jag hade inga problem med mina fogar under graviditeten, förutom preciiiiiis på slutet då det började ila lite i snippybenet, speciellt när jag skulle vända runt min otympliga kropp i sängen och liksom tryckte ifrån med ena benet, aj aj aj.

Och den där ilningen känns fortfarande när jag gör vissa övningar som snedbelastar bäckenet, som typ utfall. För att inte tala om hur sataniskt ont det gjorde när jag häromdagen klev upp på soffans armstöd för att hänga upp julstjärnan i fönstret. Jeeez, jag trodde att hela muttan skulle gå av. Fogjävel.

Lofsan har sagt att relaxinet (hormonet som mjukar upp allting i preggokroppen) sitter kvar i kroppen i 16 veckor eller så länge man ammar. Sigge blev 16 veckor i helgen så nu hoppas jag att det kommer börja märkas skillnad, för det här är inte så skoj. Jag har bokat tid med sjukgymnast efter alla helger också, för att få en ordentlig check up av ett proffs.

Vad kan ni om post preggo-fogar? Jag trodde i min enfald att foglossning var något som skulle skärpa till sig i samma sekund som bäbisen lämnade livmodern. Tji fick jag.

||||| Like It 1 Gilla |||||

Mirijam

Mirijam födde sitt första barn i slutet av augusti 2013 och var före den graviditeten i vad som lite blygsamt skulle kunna beskrivas som "sitt livs form". Men efter graviditeten – not so much. Men – det hindrade henne inte från att tio månader senare bli gravid igen och med en aldrig sovande lillasyster född i april 2015 är nu är vardagen en ständig kamp mellan extremtröttma, träningspepp och soffhäng. Mirijam är före detta journalist men numera tatueringsborttagare och driver studion A Bushel & a Peck i Malmö och gillar löpning, adrenalin, tatueringar, resor, färg och öl. Och internet.

6 Comments

  1. Ja, jag fick min foglossning from-hell EFTER sonen var ute. Fattade inte varför jag inte kom upp ur sängen för första toabesöket på BB. Kunde inte röra benen. I över 1 vecka var jag typ lam, kunde inte resa mig från stol el. säng, knappt gå etc. Hemskt! Besökte en sjukgymnast på rekommendationer från BB & fick ett foglossningsbälte. Visst, det gav sig vartefter men under ca. 3 månader kunde jag bara sova på rygg, sidan gick inte att ligga på, oavsett antal kuddar mellan benen etc.
    Efter 6-7 mån hade jag fortfarande känningar vid raska promenader, ojämna underlag & trappor & fixade remiss till en ortoped för att kolla bäckenet. Han kom fram till att jag var rörelsebegränsad i ljumsken/höften & skickade mig till en bra sjukgymnast. Sjukgymnasten blev min hjälte! Efter några böj/dra/vinkel-övningar av mina ben konstaterade han direkt att jag hade en nerv i kläm i höftleden! Hade jag gått längre med skadan hade den förblivit permanent. Snacka om att jag var glad att jag inte lyssnade på alla som sa “det går över, såhär blir man efter en graviditet” etc.
    Efter 6 st behandlingar var jag HELT återställd!

    Vill med detta tipsa om att det inte alltid behöver vara fogarna som bråkar efteråt utan de kan även ställa till med skada när de gått ihop.
    Boka hos en kunnig kiropraktor el. liknande som kan bedöma om bäckenet är stabilt & gått ihop ordentligt.
    Det är INTE kul att ha ont efteråt. Man vill ju bara ha tillbaka sin kropp som den var innan. Lycka till & kram!

    • Åh! Bra att jag har bokat en tid hos sjukgymnasten alltså, för det verkar ju vara alla möjliga konstiga preggogrejer som händer med kroppen EFTER förlossningen som man inte visste om förut. Tusen tack för tips, vad skönt att du blev läkt, håller tummarna för att jag också blir det!

  2. Hej Mirijam!

    Kan en hel del om post preggo fogar då jag lider av dem själv och har fått gå hos sjukgymnast för att lära mig stabilisera bäckenet…Inte kul! Men: Det har blivit mycket bättre sedan jag började med övningarna. (Fick barn samtidigt som dig) Har hållt på i två månader och känner inte av fogarna nästan alls längre. (förrut kunde jag promenera max 5 min innan de började gnissla..)

    Om du vill ha tips på övningar att börja redan nu kan du väl maila mig så kan jag skicka över träningsprogrammet jag kört. Känner även en annan mamma som haft liknande problem och oxå gjort samma program som nu är återställd i fogarna.

    Viktigast är att absolut inte belasta ensidigt, så inga utfall tills vidare..

    Ha det gott! / Emma

  3. Åh.. Fogarna. Fick mitt andra barn 2010 i oktober. Hade foglossningar den graviditeten och blev sjukskriven. Efter förlossningen släppte det nästan på dgaen. tills mensen hade blivit regelbunden igen efter ca ett år. Nu får jag foglossningssmärtor i mellan 2-10 dagar i samband med mens (som om bara mens inte är jobbigt nog)

    har pratat med barnmorska, som tyckte jag skulle gå till ortoped för att kolla det. Gick till sjukgymnasten jag haft kontakt med tidigare och fick nya träningsövningar. tycker inte att det hjälper.

    Senast jag hade som mest ont bestämde jag mig för att kontakta ny sjukgymnast som även är PT. Efter mycket tryck, kläm, känn, drag och töj har vi hittat att jag är olika stark i höfterna, han pratade om Antagonisterna (?!). Muskelfästen och senor är sega och nerverna har inte rikitgt kontakt med musklerna. Heja Franco (som han heter).

    Idag är sista tillfället med bara behandling och efter helgerna kommer jag få träna.

    Då mitt problem både är kroppsligt och hormonellt tänkte jag påverka det jag kan, kroppen.

    det kostar skjortan med behandling men det får det vara värt! jag vill inte ha det såhär. Så mycket foglossningar att jag inte kan vara “normal” tre år efter graviditen.

    Tack för att du skriver om det så att andra också får hjälp.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *