Om min mage

magen

Nu har jag hovrat med fingret ett bra tag över publiceraknappen – ska jag eller ska jag inte. Men det är klart jag ska.

Låt oss bli riktigt personliga här för en stund. He he, som att vi inte är det redan, med snack om att knipa med området kring ändtarmen. Men, det är en sak att snacka om att knipa med rumpan och snippy, en helt annan (i alla fall för mig) att snacka om min kropp – eller ska vi säga, att visa upp den.

Så här är det. Jag har burit tre barn i min mage, och det är väl egentligen inte bara mina magmuskler som tagit lite stryk av detta, utan även det som är min mage utåt. Jag har en del mage, helt enkelt. Mjuk mage, brukar Edster säga och luta huvudet mot den – och det är den, den är mjuk. Men den är inte bara mjuk, den är hängig också. Jag vet inte om det är fett, eller om det är stretchad hud, eller om det är en kombination av de tu. Jag vill gärna tro att det är fett, för då går det att göra något åt det – om det bara är en massa uttänjd hud är det inte lika lätt.

Nu är det inte så att jag går omkring och mår dåligt av detta maghäng. Men vet ni, jag stör mig på det ändå, det gör jag. Och det är lite svårt att erkänna, tycker jag, för jag vill gärna vara den som rycker på axlarna och tycker att det är sådant som kommer med ett barn eller tre. Lite svårt att erkänna, för jag vill gärna vara den som är tillfreds med min kropp. Lite svårt att erkänna, för det känns typ fult att inte vara nöjd. Men okej, skit samma i att det är svårt då: jag är inte ett fan av min mage. Jag ger blanka fasiken i hur andras magar ser ut – huruvida de är platta, muskulösa, hängiga, mjuka, hårda, stora eller små – men MIN mage är jag inte särskilt glad i. Jag bryr mig inte om att jag har bristningar, men det hängiga – det är DET som jag har svårt att komma överens med. Inte bara för att det inte speaks to me, utan även för att det är sjukt opraktiskt. För det ÄR verkligen opraktiskt. Det blir varmt och svettigt under hänget. Hänget är obekvämt när jag springer eller hoppar, för det liksom studsar och gör sig hela tiden påmint. Och vet ni, jag tycker det är SJUKT svårt att hitta träningskläder (eller kläder överlag faktiskt) som håller hänget på plats.

Nu snackar jag inte om kläder som gömmer hänget, utan kläder som håller det på plats när jag rör på mig. Som en sport-bh håller tuttsen på plats, fast för magen. Tajts som sträcker sig högre upp än strax ovanför höften, som jag kan mula ned hänget i och slippa störa mig på skumpet i alla fall under tiden då jag tränar. Jag har ett par tajts som typ är okej som jag köpte för något år sedan med en rabattkod från Drop of Mindfulness. ETT par av alla mina jättemånga träningstajts. Men alltså, jag KAN ju inte vara den enda med maghäng? Ser man till utbudet för tajts som maghäng får plats i skulle man ju lätt kunna tro att jag är den ändå i cirka hela världen med maghäng, men det kan ju rimligtvis inte stämma?

Finns det någon annan med maghäng som läser denna blogg, och vad tränar ni i för att det inte ska vara så himla obekvämt hela tiden? Please share!

||||| Like It 29 Gilla |||||

Katarina

Katarina fick sitt tredje barn i september 2013 och fick höra av en vikarierande barnmorska på MVC att hennes magmuskler nog gett upp vid det här laget, men efter ihärdig rehabträning så hittade hon de där magmusklerna (de hade inte gett upp helt, faktiskt). I augusti 2015 sprang Katta Tough Viking tillsammans med Märta - FUCK YEAH! Hon är en tatuerad statstjänsteman vars mål just nu är att klara en pull-up innan 40 (som hon fyller i december 2016).

45 Comments

  1. Jag har också maghäng! Hate it… Men samma här, tycker bara illa om mitt eget. Egentligen vet jag ju att jag inte är ensam om det, ändå kändes det sjukt skönt att se din bild. Skönt att KÄNNA att jag inte är ensam.

    Jag har börjat tycka en aning bättre om min mage sedan jag började träna de inre magmusklerna med mammatränings-appen. Det känns som att den gör skillnad. Testa!

    • Ja men eller hur – det ÄR skönt att känna sig lite mindre ensam – för det känns ju lätt så med vissa saker ibland.

      Jag kör mammamageappen, och tycker också den gör skillnad. Hurra för det!

  2. Inga barn födda än, men hängmage har jag erfarenhet av iallafall. Gjorde en gastric bypass för några år sedan och slås av hur lika våra magar är. Jag måste ha sån där gördel-trosa när jag tränar. Min är från Lindex och är en sån där som går upp över hela magen, eftersom jag är kort så stannar den ganska precis under där tuttarna börjar. Tror den kostade 399 kr och den är hög nog för att inte rulla ner. Har en i storlek för stor, som INTE direkt gör mig slankare eller håller in särskilt hårt (vill absolut kunna andas när jag rör mig) men som ger stöd, håller upp och in det hängiga lite och framförallt så förhindrar det att magen hoppar. Hängmage som hoppar gör så satans ont.

  3. Känner väl igen mig! Jag har också fått 3 barn, alla med snitt vilket tydligen ökar sannolikheten för hängmage (min BM pratade om hängbuk, med då kände jag mig jämförd med en gris)
    Och Katta du har ju Precis fått barn, och har satt igång med träningen så jag är helt säker på att det kommer bli mycket bättre!
    Min yngsta är 4 år och jag har inte längre problem med hänget. Magen är fortfarande mjuk, det är fortfarande lite hängigt, men den är inte ivägen och jag kommer i “vanliga” kläder.
    Så fortsätt du att träna magen så ska du se att ni snart är kompisar igen du och kroppen.

  4. Jag har inte ovan problem. Hade små gravidmagar, och det var 3 år sedan lillan kom ut. Men den hänger ändå på något sätt. Huden är lösare och liksom flyter ovanpå magen (mina muskler sitter där de ska).

    Gördel var det jag spontant tänkte på, och annan modell på byxorna (varför finns det inte träningskläder med hög midja??).

    Berätta hur det går och gör gärna ett inlägg om ett år. Tiden gör mycket med huden.

  5. Jag har byxor från h&m med hög vikbar mudd. Billiga och hjälper faktiskt lite grann tycker jag! I och med att jag kan välja var linningen ska sluta.

  6. Fan så befriande! Även här hänger det en del…:) jag brukar till vardags köra på riktigt höga stretchjeans och knöla ner hela härligheten i ..:) en strategi som det 22 åriga butiksbiträdet 16 i bmi på Monki hade mycket svårt att leva sig in i. (Jag,Lite för högt från provhytten: “när man nyss fött barn vettu då gäller det att välja sida: ska man ha höga brallor och trycka i hela skiten eller låga och låta det hänga utanför? Ett mellanting är uteslutet vettu, då får man ju två magar HAHA”

  7. Jag använder en typ gördel från Lindex när jag tränar, under träningsbyxor och linne. Nederdelen är som en boxertrosa/hotpants med korta ben, och den går ända upp till under bysten, så jag lägger nederresåren på sportbehån över och allt hålls på plats!:)

  8. KappAhls träningstights är höga i midjan! Går till naveln allraminst. Plus också för priset och är dessutom sjukt bekväma.

  9. Jag har visserligen inget häng (noll barn) men jag har ett par leggings i min ägo som är ovanligt höga i midjan och dessutom riktigt sköna! Visserligen inte gjorda för träning (de har fleece på insidan) men jag tänker so what? Man kan ha dem till vad man vill. Och blir de svettiga kan man ju tvätta! De kommer i alla fall från Åhlén, kostar en hundring. Fråga efter leggings med fleecefoder eller kolla på strumpavdelningen. Vet som sagt inte om de funkar för dig men mina går nästan upp till BH-bandet!

  10. japp, en till med maghäng…som jag oxo hatar…men jag älskar att träna i mina yogabyxor som har en extra hög midja som dessutom är “korsettig” så den håller magen inne ordentligt 🙂 tror märket heter sweaty betty, engelskt tror jag, men dem kanske levererar till Sverige. tror annars yogabyxor i dem flesta märken är svaret på hög-midje-träningsbyxor

  11. Sloggi-trosor i “original” Maxi modell är extremt höga i midjan och i bra stadig kvalité att de inte töjer ut sig och börjar sitta löst (kan heller aldrig åka in i baken ens om man försöker). Mjukare och bekvämare än gördel också.
    Vill man riktigt slå på det väljer man modellen med långa ben istället för maxi modellen (aldrig sett i affärer, men finns att beställa) – tajta “mamelucker” helt enkelt och sitter perfekt, enda trosorna med ben jag haft som inte åker upp i benen. Benen väldig sköna på sommaren under kjol om man har ben som går ihop (vilka mina gör även om jag är smal, när jag nu är allt annat än smal än mer så) och skönare att inte behöva ett extra lager av cykelbyxor eller avklippta strumpbyxor eller liknande. Köpte på mig många par den här sommaren och slutade med att jag sprang runt i kjol mest hela tiden! Just så tillvardags på sommaren är den väldigt höga midjan lite störande, men för det här syftet blir det ju perfekt.

  12. Jag tänker tvärtom att jag hade velat ha dina tights. Hallå leopard! Men iaf, jag har ett par löpartights från stadium, deras eget märke, som har en ganska bred mudd som går till naveln på mig, alltså ända upp till smalaste stället på midjan. Var något år sedan jag köpte dem, så jag är inte säker på om det är samma men kan vara dessa: http://www.stadium.se/sport/lopning/loparklader/143069/soc-w-run-tights?SelectedProductUUID=J2DCROin4aoAAAE7x.o9WwGQ#.UrDJaOO3NyU
    Annars har jag funderat på att köpa ett par sånna här, har inte gjort det än men de verkar ju ha rejäl midja iaf: http://www.rohnisch.se/sv/artiklar/shape-petra-7_8-zip-tights.html
    Lycka till med letandet!

    • Leotajtsen är grymma, så länge jag inte ska träna i dem. De är från Lindex, helt vanliga, ingen träningsvariant.

      Tack för tipsen. Ska genast spana in!

  13. Träningsbyxor med hög mudd är BÄST. Man viker dem där de sitter bäst helt enkelt, med magen tryggt instoppad.
    Sen avskyr jag när tröjor med knyt/mudd hoppar upp och lägger sig OVANFÖR magen efter man gjort någon rörelse där man sträckt ut armarna över huvudet, isch!

    Sen är det ju lite snyggt med hög midja på brallor också, så när jag väl upptäckt det och hur väl en fluffig trebarnsmage får plats i dem så är de mitt föredragna val! Våga vägra lågt skurna som man får “builders crack” i å ena sidan och “muffin-top” å andra..! 🙂

  14. Har också en sådan där lite magväska av skinn. Blir lätt så när man går upp 36 kilo under graviditeten… Den är inte vacker och den är svår stoppa ner men den är ju så mjuuuuuk. Fast just det där med träning och träningskläder gör det svårt. Magen skvalpar och gör ont när man springer, man får lätt utslag, det blir obekvämt med linningen på byxor etc. Fungerar ju inte heller med högt skurna byxor för iochmed magen så matchar linningens storlek inte resterande byxa..

    Jag vet faktiskt inte vad man gör. Min är kvar genom träning, viktnedgång och viktuppgång. Dallrar lite och fungerar som kudde åt djur och barn.

  15. Jag älskar Mina leggings från lovemilk. Både Före, under, och efter graviditet. Med lång magmudd att ha uppvikt Eller nervikt som vill. De borde funka fint att Träna i också. För amning är de också göttiga, bara att kombinera med vanlig tröja, fälla upp långmudden, och slippa flascha hela magen. Här är de: http://shop.lovemilk.se/collections/byxor-leggings/products/donna-black-leggings
    (vad jag Dock inte älskar är den här tyska i-padens autokorrektur)

  16. Jag har också ett par leggings från lovemilk. Supersköna med hög mudd som liksom håller in utan att vara obekväma. I bambu som andas bättre så det funkar jättebra till träning!

  17. Hej. Jag har inget tips, men jag tycker att det här inlägget är så himla bra att jag måste skriva det. Heja dig!

  18. Jag har från stadium, Socs egna. De går upp över mina höfter och borde hålla in och på plats. Samt att de sitter otroligt skönt och blir inte fula trots mkt användning, 199 kr.

  19. Jag hade det efter viktnedgång på ca 55kg, opererade bort skiten förra året, väntar på ärrkorrigering nu. Fy vale.
    Om hängbukens skinn ändå är ganska tunt, typ att du kan känna motsvarande fingrar när du klämmer på den, eller den flyter som en gelé-ig påse när du ligger i ett badkar är det lös hud, känns den halvfast och “tjock” så är det mest fett.

    Måste tipsa om Olgas mama fitness,mycket uppmuntrande bilder på bla överjävliga tvillingbukar som fint gått till sig! Du är ju himla duktig på träningen när du verkligen är motiverad!
    http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/

  20. Att kommentera nu säger väl något om hur stort intryck detta inlägg gjorde på mig… Men iallafall. Slösurfade lite träningskläder och hittade tights med Riktigt hög midja, kan ju vara aktuellt för någon någon gång kanske 😉

    Röhnisch shape Milla 7/8 zip tights eller shape Lydia Capri tights, finns hos bubbleroom exempelvis.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *