Frågor och svar – vi gört

Medan ni väntar på att vi blir färdiga med vår hemliga träning, kan vi väl köra lite frågor och svar? Jaaaa! Först jag och sedan ni? Okej.

Min bakgrund
Ja, jo, det står ju i och för sig under varje inlägg jag skriver och vill någon veta något ännu mer utförligt så går det bra att läsa mitt första inlägg här. MEN, något som jag inte har avslöjat är att jag har en bakgrund som basketspelare. Höll säkert på i minst fyra månader. När jag var tolv. (Tog ärligt talat med just den här rubriken för att jag är lite mer nyfiken på er – so don’t leave me hanging, som kidsen säger.)

Mina träningsmål
Från början var mitt mål att bygga upp min rygg och det har jag faktiskt gjort ett riktigt bra jobb med hittills. Från ständiga ryggproblem till att inte minnas sist min rygg pajade. Tror att det var i mars. Mitt nästa mål är att få ihop den sista glipan mellan magmusklerna – det går inte riktigt lika bra. På längre sikt hoppas jag att jag kommer att kunna springa hela tjejmilen nästa år.

Favoritträning
Löpning och yoga för lättillgängligheten, gruppträning för peppen.

Bästa träningslåt
Varför hittar jag på frågor jag själv inte kan ge ett svar till? Mina bästa träningslåtar växlar, men just nu är det Break ya neck med Busta Rhymes, Mommie complex med Peaches och Pump it med Black eyed peas (som för övrigt har varit mitt hatband i flera år – skrämmande vad träning kan göra med smaken under så kort tid).

mim-sofia

Bästa mat efter träning
Turkisk yoghurt och färsk frukt alternativt chipsrester. Okej. Det sista kanske inte är det bästa, men det är fan så gott kan jag få lov att tala om.

Detta skulle jag vilja träna
När jag var liten ville jag bli en sådandär gymnast som springer omkring med ett band. Det vill jag inte längre. Nu skulle jag vilja våga roller derby, men jag är alldeles för rädd för att slå mig så det kommer liksom aldrig hända. En vän i Malmö försökte sälja in denna sport till mig genom att exalterat berätta om alla som brutit benen “och det var bara under träningen!!!”. Tack, men nej tack.

Mina inspirationskällor
Mest av allt blir jag inspirerad av människor som lite senare i livet, precis jag själv, drog igång med träningen – de som får en att inse att det inte är för sent fast man har passerat trettio och aldrig gjort en knäböj i onödan. Sedan tycker jag att det är vansinnigt tufft med alla mammor och pappor som över huvud taget får in träning i vardagen. Heja oss! I övrig inspireras jag av dem som peppar utan att pusha och som använder träning för att göra kroppen hållbar utanför normer och form. Mina största inspirationskällor är mina fina vän Emilie som skriver bloggen Mamma i form samt Mia Olga och Sofia.

Nu är det er tur!

 

||||| Like It 3 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

6 Comments

  1. Hallå! Klart du vågar testa roller derby, det har till och med jag vågat och jag vågar ingenting. Du kan ju gå på en “try out”, vilket mer går ut på att en får testa på sporten snarare än att man ska bli uttagen till laget. Visserligen fick jag ett blåmärke, men ingen bröt några ben. Sedan är jag inte mycket för lagsporter eftersom jag är djupt övertygad om min egna oförmåga, men det var kul att testa det i alla fall.

  2. Min bakgrund
    Efter att ha varit sämst i fotbollslaget och långsammast i orienteringsklubben som barn, så lade jag väl all träning på hyllan så fort jag fyllde 15. Jag har mellan 20 och 30 periodat lite på gym, ni vet, deltagit i några klasser ett par veckor, ryckt lite i några maskiner 5-6 gånger. Men inget har bestått. Efter att jag fick barn 2009, så började min kropp att lägga av. Ont i rygg och axlar, ingen ork till något. Så jag chockade mig själv en kväll i juni 2011 och anmälde mig till midnattsloppet i augusti samma år. Ok, en mil hade jag ju aldrig sprungit och dessutom hade jag inte ens 10 veckor på mig. Jag började springa varannan dag, började med 1,3 km och höll på att dö. På riktigt dö, med blodsmak, yrsel och hela kittet.) Sakta men säkert kom dock konditionen och två dagar innan loppet sprang jag 8 km (rekord!). Så jag startade och kom i mål på (för mig) helt otroliga 58 minuter. Fylld av hybris anmälde jag mig då glatt till Göteborgsvarvet och sprang det året efter. Jag trodde att jag var hemma, att jag nu var en träningsmänniska. Men så började jag trappa ner, blev gravid och fick barn i september och är på noll igen….

    Mina träningsmål
    Att få in träning i mitt liv på riktigt. Att sluta perioda! Att springa Göteborgsvarvet 2015 under 2 timmar.

    Favoritträning
    Löpning (det trodde jag aldrig att jag skulle säga) och gruppträning av alla slag

    Bästa träningslåt
    Flytta på dig med Alina Devicerska ( orkar inte googla efternamnet)

    Bästa mat efter träning
    Den maten som kommer i min väg. Jag är inte så nogräknad tyvärr…

    Detta skulle jag vilja träna
    Yoga eller att ha råd med en PT som körde skiten ur mig

    Mina inspirationskällor
    Ni på Move it Mama!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *