Transversus abdominis, nu ska du få!

Om jag slappnar av så ser jag på allvar ut att fortfarande vara gravid i cirka vecka 28. Det känns sådär. Därför ska jag nu lägga all min vakna tid (nåja) åt att ge min transversus abdominis lite uppmärksamhet. transversus abdominis är den djupa tvärgående magmuskeln som går som ett band runt kroppen, Lofsan beskrev den som “skärpet till morgonrocken” (vid föreläsningen jag var på) vilket säger lite mer om hur den funkar. Hon sa också att merparten av alla som vaknar med platt mage och sedan plötsligt råkar gå igenom en halv graviditet innan dagen är slut har en för svag transversus abdominis, eftersom den bland annat har till uppgift att stabilisera upp hela coren och hålla inälvorna på plats. Okej, det kanske inte var exakt så hon sa det, men det är så den funkar. Det är alltså sjukt bra att lära sig att aktivera den för att få nytta vid många andra muskelrörelser, vilket man kan läsa mer om på Sara Ivarssons löparblogg på Skånskan. Helt enkelt: är den trött så blir hela hållningen trött.

Bildbevis på ovanstående:

TA

GAAAH! Ni ser ju. Till vänster tänker jag på hur jag står, hittar magstödet osv. Det ser ju ut som att jag nyss fött barn, men hey! jag har ju nyss fött barn, så det är inte mycket att orda om. Men på bilden till höger ser jag ut som jag gör för det mesta när jag går runt här hemma om dagarna och hänger tvätt och funderar på livet och råkar se mig i spegeln typ. Och även om jag inte är helt främmande för att ge Sigge ett syskon i framtiden så vill jag helst inte se ut som att det där syskonet redan är på väg. Plus att jag har asmånga fräsiga pre preggo-tights i garderoben som jag gärna vill börja använda utan att välja mellan att ha nämnda tights och att andas/äta.

Så, hur tränar man denna muskelrackare då? Jo, marklyft ska vara bra tydligen, men eftersom en hyfsat liten del av befolkningen i allmänhet (och våra läsare i synnerhet?) äger en skivstång så har jag tips på andra övningar som ska vara bra.

Seså – logga ut från internet, släng dig på golvet och hitta/träna din lilla transversus abdominis nu så du slipper få ryggont och trött core. Själv tyckte jag att den där “knälyft på alla fyra” lät ball, jag provar den direkt!

||||| Like It 5 Gilla |||||

Mirijam

Mirijam födde sitt första barn i slutet av augusti 2013 och var före den graviditeten i vad som lite blygsamt skulle kunna beskrivas som "sitt livs form". Men efter graviditeten – not so much. Men – det hindrade henne inte från att tio månader senare bli gravid igen och med en aldrig sovande lillasyster född i april 2015 är nu är vardagen en ständig kamp mellan extremtröttma, träningspepp och soffhäng. Mirijam är före detta journalist men numera tatueringsborttagare och driver studion A Bushel & a Peck i Malmö och gillar löpning, adrenalin, tatueringar, resor, färg och öl. Och internet.

One Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *