Bodypump – uppföljningen

2013-11-21 002Jag överlevde! Jag går inte som om jag har skitit på mig! Alltså missförstå mig inte, jag var väldigt tacksam över att det fanns hiss upp till mitt kontor både efter bodypumppasset i torsdags och när jag kom till jobbet på fredagen – för träningsvärk fick jag, men inte till den grad att benen låste sig. Idag är den dock redan över och jag känner mig ganska sugen på att gå iväg så snart jag kan igen.

Lite tråkigt här var att instruktören inte var riktigt så fantastisk som jag hade hoppats. Dels försökte hon pressa mig till att ta fler vikter på skivstången (tur att jag vuxit ifrån den perioden i mitt liv då jag skämdes för att jag var klen) och dels, apropå magövningarna i passet, så tyckte hon att plankan var ett fantastiskt redskap för mig och min post graviditetsmage. Men det är ju just det som plankan inte är såvida jag inte gör den på sidan (vilket jag har slarvat lite med under helgen, så nästa vecka får det bli minst en gång om dagen om jag ska ha ett resultat att skryta med till nästa helg).

Jag körde på med lätta vikter och när det var dags för utfall (eller framfall som jag får för mig att det heter alldeles för ofta) nöjde jag mig med enbart min kroppsvikt. Det var nämligen på utfallen som jag sabbade mina ben förra gången.  Trots detta fick jag alltså på gränsen till för mycket träningsvärk för att kunna röra mig dagen efter. Så hurra för mig som inte gjorde som instruktören sade och tog fler vikter än jag klarade av.

Även om instruktören inte var den bästa så måste jag säga detta om bodypump som träningsform: ÄLSKAR. Särskilt när det finns en spegelvägg där jag kan se om jag gör rätt eller bara antar formen av en kålrot som planlöst rullar omkring. Kommer definitivt att gå på fler pass, men förhoppningsvis till en annan instruktör nästa gång. Och är det någon mer än jag där ute som har lyxen att få en friskvårdstimme i veckan av arbetsplatsen: se till att ta ut den. Jag är så himla bra på att tänka att jag inte hinner, men det gäller bara att göra tid för det i schemat. Ja och “bara” är som vi alla vet ett ord som är väldigt relativt, men ni fattar. Gör plats i jobbschemat för träning helt enkelt, om ni har möjlighet. Himla bra grej.

||||| Like It 6 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *