Har ni hört talas om yogaställningen halta hunden?

Har ni det? Nej, jag trodde väl inte det för jag uppfann den igår.

Jag testade passet Happy Hips hos Yogobe igår efter att ha hittat det genom Clara, och yoga alltså – det är ju kanske inte min starkaste sida. Och av den anledningen kanske det är just så att jag inte direkt skulle lida av att klämma in ett yogapass då och då. Men kan vi prata lite om det här med hur ont jag får i handlederna när jag yogar (eller gör armhävningar eller står på händer – om jag kunde stå på händer alltså. Nu kan jag inte det, men kunde jag det skulle jag helt klart få ont i handlederna av det också). Jag får verkligen JÄTTEONT. Är jag ensam om det?

Nej, det är jag inte, för jag googlade och fick massor av träffar – massor – och då googlade jag inte ens på engelska. Tydligen ganska vanligt, de flesta verkar rekommendera att man pausar lite, skakar ur, fortsätter och på sikt blir handlederna starkare. Vet inte om detta stämmer, men det verkar ju inte orimligt att mina handleder är svaga och oflexibla när alla andra delar på min kropp är det. Förutom just höfterna faktiskt, som är överrörliga enligt min gamla PT.

Får ni ont i era handleder när ni yogar, och om ni får det – hur tusan hittar man det där yogalugnet som man ska eftersträva? Det går ju inte när man står i hunden och svär över hur snabbt handlederna börjar ömma. Jag menar, HUR ska jag kunna bli en smidig yogaperson (eller pilatesperson för den delen) om jag hela tiden får ont i handlederna?

||||| Like It 0 Gilla |||||

Katarina

Katarina fick sitt tredje barn i september 2013 och fick höra av en vikarierande barnmorska på MVC att hennes magmuskler nog gett upp vid det här laget, men efter ihärdig rehabträning så hittade hon de där magmusklerna (de hade inte gett upp helt, faktiskt). I augusti 2015 sprang Katta Tough Viking tillsammans med Märta - FUCK YEAH! Hon är en tatuerad statstjänsteman vars mål just nu är att klara en pull-up innan 40 (som hon fyller i december 2016).

15 Comments

  1. Do your practice and it will all come. Så bara. Har utövat Ashtanga yoga i en fem år, det blir aldrig lätt. Hade också ont i handlederna i början, vips var det borta men om det var efter ett år eller en månad? Minns ej. Svåraste ställningen är den då man ska ligga helt avslappnad i och inte tänka på något. Men alltså yoga, loves it!

  2. Så det finns hopp? Jag får också ont i handlederna när jag ska göra diverse atletiska moment (och ont i armbågen när jag plankar). Jag hade dock accepterat det som en del av min personlighet, för tung för min kropp, men nu anar jag en ljusglimt. Det är alltså bara att träna på?

  3. Ett seriöst svar? Precis som Johanna skriver ovan; efter ett tag försvinner det, man blir starkare. Och “yogalugnet” du pratar om är att finna lugn TROTS att det spänner, klämmer, drar och ömmar. Smärta i kroppen är en del av det. Då kommer ju det viktiga; det får inte göra ont på fel sätt. Alltså som i att dra på sig skador.

    Nästa grej jag tänkte på att det är värt för dig att läsa på, eller ännu hellre få personlig hjälp, i rätt position för händerna i tex Hunden och Kobran. Och det finns även övningar som ökar styrkan i handlederna utan belastning vilket kan vara bra i början.

    För det tredje; det finns ju määääääängder av yoga som inte belastar händerna. Ska du kunna hitta något med yoga du tycker om behöver du faktiskt känna att du fixar det. Att det spänner men bara på ett skönt sätt. Att du faktiskt verkligen fixar en asana. Då skulle jag antingen hitta en beginner-video som du gör varje dag så länge det krävs för att du ska känna att du utvecklas, eller sätta ihop ett pass i förhållandet 2:1. Två övningar du gör utan större problem, och en som är mer utmanande.

    Lycka till!

  4. Testa att pressa ner pekfingerknogen, så du får ett jämnare tryck genom hela handen. Ofta står man lite snett, och då får man ännu mer ont.

  5. Glad jag blir att någon äntligen frågar om samma problem, för mina orkar knappt ingenting. Vet ju att det har att göra med att de tappat mycket styrka när jag brutit dem (ja, båda fast inte samtidigt) och att jag sen inte tränat upp dem.
    Ger mig på nytt försök till yoga snart, för jag kan ju inte skylla på handlederna jämt.

  6. Prova youtubes 30 days yoga challange. Perfekt att komma igång med. Korta pass så man inte hinner känna av handlederna.

  7. Var hos en värdelös ortoped för en vecka sedan som påstod att det är om man är överrörlig som det gör ont i handlederna vid yoga och att det bara var att göra allt på knogarna istället. Jo tjena. Dock: vet precis hur det känns, men tycker faktiskt att det tar längre tid innan det börjar göra ont nu när jag hållit igång ett tag. Tänker att det är många som klena muskler där som behöver övas upp lite.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *