Springhelg, diastas och två frågor till allmänheten

Alltså helg när ingen av oss jobbar är inte alls vanligt, så jag fick ju ta bakfyllan efter en mellanöl och en stor stark (wtf?) i lördags vid hornen och ge mig ut igår. Dra på trissor, men det gick faktiskt rätt så bra för att vara jag (och man ska ju bara jämföra med sig själv faktiskt). Jag gav mig ut med ganska mycket självförtroende idag igen, fast med en plan om kortare runda, mest för att testa Funbeats app. Men det blev ju en lång runda och en snabb runda (för mig, eftersom att jag inte jämför mig med andra)! Alltså om inte Funbeat ljuger så sprang jag 4.52 km på 31 minuter och nog för att träden bara swischade förbi, men alltså kan jag verkligen ha haft ett snitt på 7.05 min/km? Det är ju facking awesome i sådana fall!

Har även upptäckt att Katta inte är ensam om sin diastas – ity jag har det också och då är det tydligen big no-no att göra plankan. Mycket tråkigt. Jag vill ju verkligen inte sitta som Katta gör nu, på en stol och knipa, jag vill ligga i planka. Inget ont mot den övningen, men jag känner att det väl ändå är lite skillnad på fem veckor vs nitton månader efter en förlossning i hur man ska ta sig fram? Och vad är det för beklämmande eftervård somliga av oss får när vi har fött barn egentligen? Hade inte Katta skrivit om sin diastas hade jag aldrig haft en tanke på att se efter om jag hade det själv. Skärpning på magmuskelområdet mödravården!

Hur som helst, nu undrar jag följande: 1) går Funbeat att lita på? 2) vilka bra, lite mer krävande magövning finns för diastasinnor? Någon som har en på lut? Tack på förhand i sådana fall!

 

 

||||| Like It 7 Gilla |||||

Sofia

Sofia är en tvåbarnsmor som mötte världen en eftermiddag i november 1978. Första barnet kom 2012 och med honom även insikten att träning kan vara ganska bra. För inte var det lätt att föda 4.8 kilo barn otränad. Andra barnet kom i mars 2016 och vägde 350 gram mindre än första. Det var ganska jobbigt det med. Sofia älskar att boxas och att lyfta tunga saker, när hon inte tränar för att kunna träna efter graviditeten.

12 Comments

    • Do it! Alltså jag tänker välja att tro på den. Nog för att en gps inte alltid får kontakt med omvärlden, men jag var ju på stora vägar i Älvsjö och inte i någon urskog och sprang!

  1. Jag tipsar ändå om appen mammamage, visst det är trist, till en början, men har man slarvat/inte fått kontakt så stjälper det mest om en går ut för hårt. Så kombinera den med lättare plankor? Det är värt det i långa loppet, lovar! För har den inte gått ihop så har den inte oavsett, och nitton veckor är inte så lång tid i jämförelse med hur länge du var gravid. Folk kan gå två tre år och ha kvar sin diastas.

    • Ja du har så klart rätt. Känns bara så himla tråkigt. Men men. Det är som det är. Sitter och kniper på kontorsstolen as we speak!

      • Haha, sorry! trodde det var 19 veckor! Gud, men då skulle jag tro att du kan kötta däremellan, typ kötta spinning? Kötta marklyft? Jag menade inte att det är enda träningen ni ska köra utan “också”, liksom paralellt med eventuell köttning! Den kommer hjälpa er senare med vad det nu är, mina knäböj, marklyft och pressar fick sig en rejäl jädra skjuts när jag såg till att ge min core lite extra TLC.

    • Ja, jag är helt säker på att den är jättebra, men ack så trist när man liksom vill kötta 🙂 Obs obs att det är 19 månader sedan Sofia fick barn, inte bara 19 veckor 😀

      • Öhh, ja, det står ju månader ganska tydligt, det ser jag ju nu *skrapar lite med foten*.

        • Haha jo, men alltså en diastas är ju en diastas även efter nitton månader. Dock! Sidoplanka är den nya plankan för oss med delade magmuskler. 😀

    • Nu vågar jag knappt säga var jag köpte den – men alltså detta köp gjordes innan det framkom hur onda de är: de finns på American Apparel! Har röda och gula också. Asbra både att springa och att vara tjusig i!

      • På tal om strumporna – jag har ju också ett par AA hemma, och fan, de är ju så himla asbra. Men det GÅR ju liksom inte att handla från dem längre. gah!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *